








20

udan’s record for freedom of the press is among the worst worldwide, 
according to recent reports from organizations including Freedom 

House, IREX or Reporters Sans Frontières (RSF). Since the July 2011 separation 
of the country, the state of media freedom in Sudan appears worse than 
before. Authorities continue to confiscate newspapers, as described in chapters 
1 and 2 of this publication. In September 2011, for instance, the National 
Intelligence and Security Services (NISS) halted the distribution of at least 
four opposition newspapers “without cause,” as recently highlighted by  
the Committee to Protect Journalists (CPJ).1 At the beginning of this year, 
Western non-governmental organizations and the Sudanese media reported 
the closure of two controversial opposition newspapers, Ray Al Shaab  
and Alwan, which Sudanese authorities suspect are affiliated to Hassan  
Al Turabi’s Islamist Popular Congress Party (PCP).2 Similar observations  
on press freedom violations have been confirmed by pre-secession studies 
of the Sudanese media landscape.3 Other Muslim-majority countries in  
the region have gradually opened up discussions on access to information 
and press freedom principles, spurred on by the 2011 Arab uprisings. There- 
fore, it is perhaps unsurprising that Sudan’s rank is unchanged at 170 in  
a list of 179 countries. Only authoritarian states such as Iran, Syria, China, 
Eritrea and North Korea, have a worse ranking, according to the most  
recent RSF index, published at the beginning of this year.4 

Against this background, the question arises: Why do we need further 
research on the media landscape of a country where acts against journalists 
are, according to IREX, “the order of the day”?5 Isn’t the outcome of such  
a study predictable? Without doubt, quantitative indices and the above men- 
tioned studies help measure the degree of freedom experienced by Sudanese 
media professionals; they serve as an indicator for communication and 
media development and also reflect the direction and intensity of change. 
Therefore, they provide a good basis for comparative research. Never- 
theless, we need to look beyond stereotypical patterns of media systems  
in authoritarian countries to understand some of contemporary Sudan’s 
political processes. 

Firstly, previous research on the Sudanese media landscape does not  
explain why a small number of opposition and independent newspapers  
do exist alongside the powerful state-run television and radio services.  
Such publications continue despite an “intensified pattern of harassment 
and intimidation” towards the printing press and publishing houses, as 
described in Amnesty International’s most recent report on Sudan’s media.6 
Secondly, and more importantly, these studies and lists fail to convey  
what motivates journalists to constantly risk their personal freedom. Until 
now their decision has been unquestioned, but this issue will form the  
crux of this study. Since the early nineties, only one journalist has been 
killed in Sudan (however, according to the CPJ, no group claimed responsi-
bility and the killing was likely motivated by religious fundamentalism  
and revenge).7 However, many journalists have been detained, and even 
now, they are routinely hindered in doing their jobs. But why do they 
continue working in their profession? What are their personal objectives? 
How much discursive space for oppositional writing is tolerated by the 
Sudanese government? These questions are relevant because they diffe-

1  Sudan authorities continue to confiscate newspapers, Committee to Protect Journalists (CPJ), 2011. In http://cpj.
org/2011/09/sudan-authorities-continue-to-confiscate-newspaper.php.
2  Two private newspapers closed down since start of the year, Sudan Tribune, 2012. In http://www.sudantribune.
com/Two-private-newspapers-closed-down,41323; see also: Silencing dissent, Restrictions on freedom of opinion 
and expression persist in Sudan, Amnesty International, 2012. In http://www.amnesty.de/files/World_Press_Free-
dom_-_Sudan_Campaign_Digest_0.pdf.
3  Media in Sudan at a crossroads, Assessment and outline of a strategy for media support, International Media 
Support (IMS), 2007. In http://www.i-m-s.dk/files/publications/Sudan_webfinal%201252-2007.pdf; Sudan and 
South Sudan media and telecoms landscape guide, Infoasaid, 2011. In http://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/
resources/sudan_media_and_telecoms_landscape_guide_15.04.11.pdf.
4  Press Freedom Index 2011-2012, Reporters sans Frontières (RSF), 2012. In http://en.rsf.org/press-freedom-in-
dex-2011-2012,1043.html.
5  Media Sustainability Index, IREX, 2010. In http://www.irex.org/system/files/MSI_Africa_2010_Sudan.pdf, p. 381.
6  Silencing dissent, see reference 2.
7  Mohammed Taha Mohammed Ahmed, Committee to Protect Journalists (CPJ), 2006. In http://cpj.org/killed/2006/
mohammed-taha-mohammed-ahmed.php.

Anke Fiedler 
Political newspapers 
in Sudan after  
separation: Fig leaves 
of government  
monopoly or real 
alternatives to the 
state-run media?

S



21

rentiate Western analyses based on normative-oriented approaches. The 
present study supports the thesis that press freedom and media independence 
are more complex and difficult to assess than assumed by many surveys. 

For this reason, in December 2011, 15 semi-structured interviews were 
conducted in English and Arabic in Khartoum. This form of qualitative 
research provides new insights into the journalistic profession of a (from  
a scientific perspective) rather neglected country. Meanwhile, the fact that 
scientific studies are to some degree accepted in Sudan, (something which 
would be inconceivable in Iran or North Korea) suggests a margin of 
tolerance for freedom of expression. 

Selection of interviewees  
and methodology

		  Qualitative research focuses on an individual’s 
perception, so obviously personal experiences regarding media freedom and 
independence differ from one person to another depending on different 
parameters, such as political affiliation, gender, age or hierarchical position. 
Biographical interviews describe typical variants at best, while making no 
claim to be exhaustive. Researchers should note that this form of interview 
is unable to provide information about the distribution of certain patterns  
of action within the entire population. To allow for generalizations nonethe- 
less, respondents were selected by theoretical sampling.

First, interviews were conducted with 13 leading journalists (mainly editors- 
in-chief) of the most important newspapers, such as Al Ray Al Aam, Al 
Ayaam or Al Sahafa with the aim of exploring their social background, 
career stages, working conditions and self-image as well as practices  
of censorship and media control against the background of the secession  
of North and South Sudan. Second, the two official functionaries, Muheddin 
Titawi (Sudanese Journalist Union) and Ali Shummo (National Council of 
Press and Publications), were interviewed in order to understand the means 
and motives of representatives of regulatory bodies. 

The strong presence of leaders – and thus (unfortunately) of men – is not 
just a coincidence. The level of qualification and capacity for self-reflection 
are generally highest at the top end of the career ladder, and it is there that 
rules are written which determine daily life in the media and the context  
for career advancement. Elites are more likely to reflect on their professional 
and personal background, to provide insight into the work of colleagues 
and the mechanisms that influence the media landscape in Sudan.

Political and social background:  
“Who wants to be a famous journalist?”

		  “The beginning was at elementary school in Rufa’ah 
city in Al Jazirah State. I used to send letters to the Sudanese and Arab 
children’s magazines,” recalled Haitham Cabo, editor-in-chief of the art daily 
Fenoon. “The Emirati Majed Magazine used to offer excellent and hard-
working students a participation coupon called ‘The Little Journalist’. When 
they sent me this coupon, I was so happy.” Cabo’s first steps in the pro- 
fession are typical of journalists in Sudan. Most of them fell in love with 
the profession at a young age and started writing for children’s magazines 
during their schooldays or posted articles on the local (and often opposi-
tional) university wall paper. Saif Al Deen Al Bashir showed talent at secondary 
school (“My father used to review my homework”) and Haidar Al Mokashfi 
and Adil Al Baz, today the advisor and editor-in-chief of Sudan’s leading 
newspapers Al Sahafa and Al Ahdath respectively, cited a popular Sudanese 

Interview partners (alphabetical order)

Saif Al Deen Al Bashir, editor-in-chief of the English daily 
newspaper Sudan Vision 
Adil Al Baz, editor-in-chief and founder of Al Ahdath daily 
newspaper 
Osman Mirghani Al Hussein, editor-in-chief and founder  
of the daily newspaper Al Tayar 
Abd Al Mahmoud Al Karanki, editorial advisor to the 
privately owned Alwan daily newspaper 
Haidar Al Mokashfi, who has worked for the independent 
daily newspaper Al Sahafa since 2003, currently as an advisor 
Kamal Hassan Bakheet, editor-in-chief of the daily 
newspaper Al Ray Al Aam since 2005 
Haitham Cabo, editor-in-chief of Sudan’s first and only art 
daily newspaper called Fenoon 
Kamal Karrar, deputy chief-editor of the tri-weekly 
communist newspaper Al Midan 
Ibrahim Mirghani, head of the political section of the 
communist newspaper Al Midan 
Abdullah Rizig, acting editor-in-chief of the English daily 
newspaper The Citizen since February 2011 
Faisal Mohamed Salih, director of the journalist training 
center Teeba Press since 2008, columnist for the Al Akhbar 
newspaper 
Mahjoub Mohamed Salih, editor-in-chief of Sudan’s second 
oldest daily newspaper Al Ayaam 
Ali Shummo, chair of the National Council for Press and 
Publications since 2001 and professor emeritus of 
communication sciences 
Ammar Suleiman, editor-in-chief of Alaan daily newspaper 
Muheddin Titawi, head of the Journalist Union since 2004

• 

 

• 

 

• 

 

• 

 

• 

 

• 

 

• 

 

• 

 

• 

 

• 

 

• 

 

 

• 

 

• 

 

 

• 

•



22

children’s poem he learnt at school: “What will I be when I grow up? Will  
I be a famous writer or a journalist?” – “Yes!” 

The goal of becoming a journalist can be linked to political socialization  
at an early age. “While in high school, I used to feel part of the national 
Islamic current,” said Abd Al Mahmoud Al Karanki. “Now, I feel closer to  
an independent national stance that is open to the West and takes a critical 
view of the past.” For Mahjoub Mohamed Salih, a veteran journalist who 
founded one of Sudan’s most influential papers, Al Ayaam in 1953, being  
a journalist “was a way to express my political views, specifically liberating 
the country from the Anglo-Egyptian rule.” In 1940, he published his first 
article at the age of twelve years in the daily newspaper Sawt Al Sudan. He 
later joined a Marxist group where he remained a member until 1950. 

Early political engagement seemed to be one of the driving forces for 
the older generation in pursuing a journalism career. While journalists such 
as Abdullah Rizig (member of the Baath party and acting editor-in-chief  
of The Citizen) or Kamal Karrar (deputy editor-in-chief of the communist 
mouthpiece Al Midan) remain true to their political roots, most of the 
leading journalists have dissociated themselves from their former political 
ties over the years. That is the case with Kamal Hassan Bakheet, former 
Baathist and now editor-in-chief of Sudan’s oldest daily newspaper Al Ray 
Al Aam, or Osman Mirghani Al Hussein, editor-in-chief of Al Tayar 
newspaper, who decided to quit Turabi’s National Islamic Front after 1989, 
“because we thought that since the Islamic party managed to rule the 
country, we should stop working as a party.” Faisal Mohamed Salih, “already 
committed politically” as a Nasserist, when he entered the profession, 
quickly realized that it was difficult to be politically affiliated and to work 
as a journalist at the same time. So after five years, he said, “I left the  
party and I gave up direct political activism. I continued as a journalist.” 

The journalists’ career development may hold the key for their changing 
political tastes. Al Karanki initially followed a typical ‘pro-governmental’ 
career path, moving from London’s Sudanese Embassy to become editor- 
in-chief of Al Raed, mouthpiece of the ruling National Congress Party (NCP). 
Eventually, he became the editorial advisor to the temporarily suspended 
Alwan newspaper, which was closed from January to March 2012 by the se- 
curity forces presumably due to its political proxim ity to the PCP.8 Kamal 
Hassan Bakheet, however, moved in the opposite political direction: Having 
worked in the Baathist’s press (Al Hadaf, National Culture Magazine and  
Al Thawra), he joined the liberal flagship Al Sahafa and since 2005 has been 
the editor-in-chief of the subtly pro-governmental Al Ray Al Aam and is 
said to be a “vociferous supporter of President Omar Hassan Al Bashir.”9 In 
Sudan, being a member, or former member, of a political party does not 
preclude a journalist from working for newspapers across the political spectrum.

Of course, 15 interviewees cannot speak for a whole 
profession. They do not even make up two percent  
of an estimated 1,000 to 2,000 journalists in Sudan. 
However, it is obvious that these 15 leading jour- 
nalists and media professionals have several biogra- 
phical and social stages in common. Given their 
parallels, it is fair to assume that a significant number 
of their colleagues in similar leading positions have  
a comparable story to tell: First, they all hail from  
a humble background. Ali Shummo’s father exported 
camels to Egypt, Saif Al Deen Al Bashir’s parents 

worked as farmers, and teachers at the same time and Ibrahim Mirghani’s 
father was a merchant. “Believe me, none of the journalists’ fathers are 
businessmen,” said Adil Al Baz in the interview. Haidar Al Mokashfi agreed, 

8  Sudan lifts ban on daily paper, Sudan Tribune, 2012. In http://www.sudantribune.com/Sudan-lifts-ban-on-dai-
ly,41938.
9  Sudan and South Sudan media and telecoms landscape guide, see reference 3.

“When the coup d’état took 
place, I was the first to interview 
President Al Bashir, and I pub- 
lished his photo on the cover.” 
Kamal Hassan Bakheet,  
Al Ray Al Aam

Political newspapers in Sudan after 
separation: Fig leaves of government  
monopoly or real alternatives to the 
state-run media?

Famous Sudanese poem for children

نـــشـــيد:المستــــــقــبـــــــل

 إننى طفل صـــغير اتخذت العلم نورا

 يا ترى ماذا أصـير عندما أغدو كبيرا

 هل ترى أغدو طبيباً أوزعيماً أو وزيراً

هل ترى أغدوأديـباً أو صحافياشًهيراسًوف أسعى غير وان أطلب 

 العلم الكثيرا

راجياً نيل الأمانـــى عندما أغدو كبيرا

The Future

I am a little child  
that has taken knowledge as light.
What will I be when I grow up?
Will I be a doctor or a leader or a minister?
Will I be a famous writer or a journalist?
I want to strive tirelessly and get  
as much knowledge as I can.
I hope that all my wishes  
will come true when I grow up.



23

saying: “Young graduates from universities who belong to rich families  
do not work as journalists. They go into business.” Abdullah Rizig’s mother 
and Faisal Mohamed Salih’s father were both illiterate. The only exception  
to the rule is Osman Mirghani Al Hussein, whose father was a government 
chief accountant, a Muslim Brother and “very well educated.” Although 
most parents tried to prevent their children from becoming journalists, a job 
they considered dangerous or lacking in prestige (Al Karanki: “My mother 
wanted me to work in the judiciary field”), the profession is full of social 
climbers. This personal background explains why journalists in Sudan often 
graduated from university in a field other than journalism. Al Bashir studied 
history; Al Baz holds a university diploma in economics and political sciences; 
and Shummo was supposed to become a teacher.

Second, all the interviewees spent time abroad, mainly in Arabic speaking 
countries, working for foreign media outlets or as correspondents for the 
Sudanese press. Most emigrated because of Sudan’s political situation. Saif 
Al Deen Al Bashir, today editor-in-chief of the English daily newspaper 
Sudan Vision, settled down in Doha to work for the Qatari Al Sharq news- 
paper after the coup d’état in 1989, when all Sudanese newspapers were 
seized apart from the army organ. Mahjoub Mohamed Salih was correspondent 
and stringer for newspapers outside Sudan during Jafar Numeiri’s rule and 
Faisal Mohamed Salih spent eight years from 1993 to 2001 in exile in Egypt, 
writing for the Cairo-based Sudanese newspaper Al Khartoum. Some of  
the elite Sudanese journalists waited out the politically explosive periods 
and then returned to their home country in less repressive times.

But some spent time abroad for reasons other than 
Sudanese politics. Ibrahim Mirghani, head of the politi- 
cal section of the communist mouthpiece Al Midan, 
studied journalism in Poland during the Cold War and 
Kamal Hassan Bakheet took journalist training courses 
in Budapest and Baghdad (which can be explained by 
their respective pro-socialist backgrounds). Western 
countries were also on the list of preferred destinations. 
Al Hussein participated in training courses in the 
United States, Canada and Great-Britain. Al Karanki 
said: “I’ve been to most of the major American news- 
papers, Chicago Tribune, Chicago Sun-Times, even CNN and BBC in addi- 
tion to the Egyptian newspaper Ahram. I always pay a visit to the media 
outlets and examine their work in each city I travel to.” It is a fair assump- 
tion that leading Sudanese journalists are well aware of media systems 
other than their own, including those which form part of the so-called 
“free world.”

“You will be treated like a hero”:  
Self-image and motives for selecting  
the journalism profession.

		  The international networking of high-ranking 
Sudanese journalists and their gradual professionalization may give an 
explanation why statements regarding professional standards do not  
differ much from journalists in Western countries. Most of those interviewed 
cited objectivity, credibility and integrity as criteria for good journalism. 
According to Al Karanki, “a journalist’s capital is honesty, trust, profession-
alism and making impartial judgments.” Ali Shummo, chairman of the 
National Press Council (which is in charge of licensing the press) defines 
quality journalism as adhering “to a code of ethics, credibility, accuracy  
and balance. I mean, telling the truth, working to provide media consumers 
with what they need to know.” At first, this sounds surprising given the 
journalists’ socialization in countries with dictatorial structures. Rodney 
Benson offers an explanation in his study on normative journalism theories. 

“When Al Ayaam was closed 
down in 1989, I was over  
60 years old by that time  
– so I relaxed a bit.” 

Mahjoub Mohamed Salih,  
Al Ayaam



24

He writes that “even in the most repressive authoritarian states, the language 
of democracy has become commonplace.” Yet, Western press and com- 
munication research generally portray “non-democratic theories negatively, 
as anti-democratic, whatever their potential merits.” According to Benson, 
values of press freedom depend mainly on perspective: “Whereas authorita- 
rianism stresses the importance of maintaining social order, libertarianism 
aims to maximize individual human freedom.”10 Certainly, Sudanese journalism 
still lacks professionalism. All interviewees complained about the bad 
quality of journalism education or poor language skills (especially in English, 
but also in Arabic). However, the social background and, in particular,  
the political and cultural socialization of leading journalists and govern-
ment officials help explain why the Sudanese interpretation of “what 
consumers need to know” and the Western sense of “good journalism” (usually 
based on the normative approach of freedom of expression and access to 
information principles11) are generally incompatible. Especially those media 
professionals who adhere to a specific party line (be it the National Con-
gress Party or another one), consider journalism as a mission rather than  
an occupation. Ali Shummo seeks “to guard society against pornography, 
things that clash with traditions, with the culture and so on.” In his opinion, 
“we need to regulate; we need to be very careful in handling the media 
because society is very fragile. The population consists of different ethnic 
groups, religious groups, different tribes with contrasting languages and 
traditions. You can ignite the whole thing with just a few words.” The objective 
“to protect” and “to educate” the population also came up in other inter-
views. “The Baath Arab Socialist Party armed me with ideological and organ- 
izational strength and personal discipline, and its bylaw punished anyone 
who steers off course,” said Kamal Hassan Bakheet, who today watches over 
the pro-governmental party line of Al Ray Al Aam. Ammar Suleiman, for- 
mer member of the Democratic Unionist Party (DUP) believes likewise “that 
there should be no constraints on publishing except for issues related to 
religion, country and ethics. Anything else constrains freedom of speech.” 
Following this line of argument, Suleiman’s opinion about internal press 
freedom seems predictable: “I believe that the task of editors-in-chief is the 
internal censorship in the first place. So, editors practice self-censorship  
on themselves and section heads practice censorship on them and so on, up 
to the editor-in-chief.” Kamal Karrar, an avowed communist since 1977, 
even compared his job to “a holy mission”, explaining that: “Anything written 
in Al Midan must correspond to our programs, our ideas. Our first mis- 
sion is to spread detail of this program to the people. The second is to criticize 
the government’s political policy, as long as they are against the Sudan- 
ese people.” His colleague Ibrahim Mirghani added: “I am a party member, 
so dealing with journalism is a party duty. We want to raise the horizons  
of the people.”

Besides the “missionaries”, a second group domi- 
nates the professional field: Journalists who have 
sought to maximize their distance from politics. 
These journalists are more likely to feel like advocates 
for the general public. “Reform. This is our central 
target,” said Osman Mirghani Al Hussein. “When we 
talk about journalism as an industry in Sudan, it’s 
very poor. But looking at journalists as supporters  
of public opinion, I think we have the most powerful 
journalism in Sudan of all the Arabic countries.” 
Abdullah Rizig who claims to be independent from 
any governmental influence and advertisement 
(although he kept his financial sources secret) even 
compares journalists with “combatants for democracy 
and human rights.” Alwan’s adviser Abd Al 

10  Benson, Rodney (2008): “Normative Theories of Journalism.” In Wolfgang Donsbach: The Blackwell International 
Encyclopedia of Communication. Malden/Mass: Blackwell, pp. 2591-2597, here: p. 2593. 
11  cf. McNair, Brian (2000): Journalism and Democracy: An Evaluation of the Political Public Sphere. London: Rout-
ledge; Gans, Herbert (2003): Democracy and the News. Oxford: Oxford University Press.

“I’ve found that journalism  
allows people to express them-
selves and disseminate their 
ideas as well as improve reality 
– a role that can’t be played  
by the law alone.” 
Abd Al Mahmoud Al Karanki,  
Alwan

Political newspapers in Sudan after 
separation: Fig leaves of government  
monopoly or real alternatives to the 
state-run media?



25

Mahmoud Al Karanki wishes “to improve the status of my people and  
country,” but added: “I don’t believe that political journalism in Sudan  
has a significant influence on decision-making.” The fact that his news- 
paper was shut down three weeks after the interview, underscores the 
meaning of his words.

Looking at the interviewees’ backgrounds, it becomes 
clear that their self-image is not just determined by 
their political affiliation, or lack thereof, but also by 
their experience of arbitrary state power (which is 
not necessarily limited to the present Sudanese autho- 
rities). “I went to jail under British rule,” said Mahjoub 
Mohamed Salih. “Under colonial rule, the press was 
an advocacy tool. We wanted to liberate our country. 
That’s why.” Saif Al Deen Al Bashir, editor-in-chief 
of the newspaper Sudan Vision, was imprisoned twice 
while he was a student, “because we used to write 
articles about what was going on after Nimeiry’s seizure 
of power. The first time, I was in Atbara and in Dabak 
prison, a very bad one. The second time, they locked me up in Khartoum 
West.” Today, human rights organizations continue holding the Sudanese 
government accountable for on-going imprisonments of journalists. Those 
who do not toe the governmental line suffer the most: “In February 2011, 
eight journalists from Al Midan were detained by the security forces. Ibrahim 
and I spent 30 days in prison, the others, four or five days,” said Kamal 
Karrar. “They always consider us enemies.”

Bizarre as it sounds, imprisonment is not necessarily experienced solely  
as a punishment. The editor-in-chief of Al Tayar still remembers his first 
work assignments as a journalist: “Every time they arrested me, for one 
week, two weeks or ten days, I had more readers afterwards.” The fact that 
oppositional writing may have a positive impact on their societal image 
encourages Sudanese journalists to continue in their profession. “It’s as  
if they gave you a certificate that you are a good journalist. This doubled  
my salary very fast. In almost one year, two years, my salary was doubled 
ten times. I was getting more than the editor-in-chief with one single 
column,” Osman Mirghani Al Hussein said. Ibrahim Mirghani confirmed 
that such experiences gave writers a reputation boost: “When you go to 
prison, you will be treated like a hero.”

Another example of the “social bonus” of the profession lies in name of  
the “Al Sahafa” (The Press) district in central Khartoum. Dating back to the 
1960s, the name was chosen by the locals because the newspaper Al Sahafa 
was calling for people’s right to adequate housing in those days. “They did  
it to earn respect. The newspaper reported on the issue until the government 
agreed to make a housing plan,” explained Karrar. 

And the interviewees are socially esteemed. On the day of the interview, 
Osman Mirghani Al Hussein was offered free sandwiches from a famous 
Khartoum restaurant (“out of respect”) and a free taxi ride: “When the  
taxi driver came here to the office of Al Tayar, he refused my money. “No no,  
I don’t take money from you,” he said. Financial instability and personal 
insecurities are compensated by the profession’s social rewards. Without 
exception, all interviewees complained about their bad income and the 
financial constraints of their newspapers. “It is not lucrative. It is a poverty 
profession. But we persist,” said Mahjoub Mohamed Salih. According to 
Haidar Al Mokashfi, patience is the key: “I haven’t received my salary for 
weeks. This is one of the financial constraints.”

In order to survive, many journalists have several jobs, a practice which  
has negative side effects. “Of course, there are legal ways. Some journalists 
work for a newspaper, radio station and the TV, or even a newspaper 
outside Sudan,” Faisal Mohamed Salih said. “Unfortunately, I have to say 

“We are not allowed to make 
any public speeches in the 
squares. We have no way to talk 
to the people of Sudan other 
than through Al Midan.” 

Kamal Karrar,  
Al Midan



26

that there are some illegal sources, too, such as government departments  
or political parties which pay some journalists. They provide monthly money 
for journalists covering their department.” Some sort of “baksheesh”? “Yes”, 
confirmed Haidar Al Mokashfi, “they try to fill the financial gap by taking 
other payment. We call it the ‘yellow envelopes’”.

Despite all these problems, none of the journalists wants to quit the 
profession (Rizig: “I am satisfied with what I am doing”). Ultimately speaking, 
social respect, a specific professional objective and the love for writing are 
more powerful than governmental restrictions.

The newspaper market:  
“A lung for the Sudanese”

		  Speaking about the strength of Sudan’s print media, 
Mahjoub Mohamed Salih is unequivocal. “It affects the public opinion more 
than any other media because it affects elite, the discourse and those who 
make the decisions.” He is not alone in this opinion. All journalists emphasized 
the Sudanese press’ power, especially in comparison to electronic media. 
Haitham Cabo said that newspapers, “represent an outlet or a lung for the 
Sudanese. They have created a space for liberties and have fought alone  
on the front lines for the rights of the Sudanese.” For this reason, it is unsur- 
prising that the influence of political newspapers is appreciated by one 
group and feared by another: “We think that it’s the most dangerous, most 
important, most influential medium. It’s read by few, but it shifts politics,” 
said Press Council Chief Ali Shummo. Kamal Karrar even supports the thesis 
that top selling newspaper Al Intibaha, the mouthpiece of the Just Peace 
Forum (JPF) and known for its separatist stance, “actually made the separation 
of Sudan possible.” Although this is hard to prove, all the interviewees 
share the opinion: Newspapers can make the most of their relative freedom.

Muheddin Titawi, head of the Journalist Union, 
called the Sudanese people “ignorant, and illiterate” 
and he is convinced that the Internet will never  
play a decisive role in Sudan: “People cannot read 
articles online. They have no access to Internet 
sources. But printed material, everyone can read it.” 
And one printed newspaper can go a long way.  

“One single newspaper is read by at least ten people. If a newspaper is taken 
to a family home, it is read by everybody in the house. If I take it to a 
meeting, people will sit and read it and give it back to me. The number of 
copies issued does not reflect the number of readers,” explained Mahjoub 
Mohamed Salih. “Even in the village, illiterate people sit around the papers 
in front of a shop or on the road. They listen and learn.” News dissemi-
nation through tribal leaders is typical of oral societies,12 it helps illiterate 
people understand politics.

Sudan’s newspaper market encompasses approxi-
mately 40 dailies, covering topics from politics  
to entertainment. In the eyes of Abdullah Rizig, this 
diversity predominantly serves as a fig leaf: “Many  
of these papers are related by hook or by crook to the 
ruling party. They don’t express a range of voices; 
they express the one voice of the ruling party.” Abd 

Al Mahmoud Al Karanki says that business interests are to blame: “Many 
Sudanese media companies consider journalism as a commercial investment 
in which they trade in papers and ads to get millions of pounds. They have 
no intellectual target to develop Sudan’s relations with the world, nor do 

12  cf. Barber, Karin (2009). “Orality, the media and new popular cultures in Africa”. In Kimani Njogu & John 
Middleton: Media and identity in Africa. Edinburgh: Edinburgh University Press, pp. 3-18.

“Newspapers in Sudan are for 
the elite. It is an elitist exercise.” 
Mahjoub Mohamed Salih,  
Al Ayaam

“The Sudanese are first-class 
readers.” 
Kamal Hassan Bakheet,  
Al Ray Al Aam 

Political newspapers in Sudan after 
separation: Fig leaves of government  
monopoly or real alternatives to the 
state-run media?



27

they help forge commercial partnerships so as to develop the Sudan and 
convert the region into an oasis of stability.”

It is difficult to tell how many newspapers are actually owned or influenced 
by the government. Most of the journalists named Al Sahafa and Al Ayaam 
as the most independent newspapers. That, however, does not mean that 
journalists just use these two newspapers as their main reference. Quite the 
contrary: Keeping a tab on competitors is part of every journalist’s day-to-
day work. “I read most of the newspapers – around 15 to 16 newspapers per 
day,” said Faisal Mohamed Salih. “The best news is in Al Sahafa. I always 
say that. For quick political coverage, I go to Al Sudani and Al Ray Al Aam 
and for political columns and writing, Al Ahdath or Al Akhbar.” Adil Al 
Baz reads “all of the newspapers” to make sure “that we have our own news. 
Exclusiveness. No other newspapers should have it.” Even the communists 
consult the other newspapers including pro-governmental papers: “We read 
Al Sahafa, Al Tayar, Akhir Lahtha, Al Sudani in order to follow the ruling 
party and the political system and to search for stories”, said Kamal Karrar. 
“As a journalist, it is a must to read other newspapers, to know what is 
going on.” In this regard, Sudanese journalists do not differ much from 
their colleagues in Western countries.

Of course, the readership of Sudanese newspapers does  
not primarily consist of journalists. All interviewees 
could name their potential audience, they had a clear 
idea of who they address and where they could find 
their readers. Journalists of the leading Sudanese inde- 
pendent press assumed that politicians, in particular, 
follow their headlines. “I know security organizations 
and government ministers follow our newspaper 
because they classify our newspaper as the opposition. 
But we are not the opposition. We are an independent 
newspaper”, said Al Mokashfi. Osman Mirghani Al 
Hussein could pinpoint articles likely to draw the 
attention of President Al Bashir: “This is today’s news- 
paper. I am sure when Al Bashir reads this, he won’t be happy.” He high-
lighted an article about demonstrations against a government dam project 
in the River Nile State.

In general, the daily work of Sudanese journalists is dominated by the 
“normal”, non-government readership. “Readers’ reaction to what we publish 
is the ultimate judgment of our success or failure. They are the gauge by 
which we calibrate the level of coverage and performance,” said Ammar 
Suleiman. Osman Mirghani Al Hussein explained that he received more 
than 100 emails per day: “It’s a very big problem for me, if I can’t open my 
emails for one day. Then, it is very difficult to get back to read all of them.” 
The importance of letters to the editor reinforces the impression of journal-
ists’ need for social acknowledgment. 

Media control and censorship:  
“If I read what happens in South America,  
it’s not like that in Sudan”

		  Only one journalist refused to give details on his 
personal experiences regarding governmental pressure; the others talked 
frankly about external influences. All of the journalists agreed to publish 
their names (also an indication for a certain amount of freedom of expres-
sion). H owever, some of them are not cited by name in this chapter for 
their personal security. The majority of the interviewees, say most of the pres- 
sure exerted on journalists comes from the National Intelligence and 
Security Services. “The Ministry of Information and the Press Council are  

“We communicate with our 
readers constantly; we publish  
a lot of their letters and regard 
them as identifiers of problems 
and shortcomings.” 

Haitham Cabo,  
Fenoon



28

not directly connected with us. But the security forces punished us twice,” 
said one of the journalists. “Once, they came in the evening and observed 
the printing process. When we finished, they confiscated the issue for the 
next day.” Another interviewee reiterated his point: “Sometimes the security 
service prevents us from distribution after we have gone to press, so that  
we take an additional loss.” 

Even though most of the journalists complained about arbitrary state 
control, they did not agree with the Western perspective that it is a totally 
controlled media landscape either. “I feel I can write everything. Maybe I 
am punished by the security forces,” explained a journalist who was punished 
twice last year. “Maybe you will be arrested. Maybe the government tries  
to stop your advertising. But we can write anything right now, even criticism 
of the president. So I think it’s not fair to say we are one of the countries 
with the worst press freedom situation in the world.” Given the absence of 
pre-censorship, such statements are common. The printed word often counts 
more than a couple of days in prison. Faisal Mohamed Salih, the target  
of several court cases, said: “If I read what happens in South America, it’s 
not like that in Sudan. You can be detained, harassed, sometimes tortured, 
yes, but killed: no.”

Newspaper confiscations are not a secret in Sudan. 
“We read all of the papers. We have a monitoring 
department which analyzes their content,” explained 
Ali Shummo, head of the Press Council. “If there is 
anything that could be considered as an infringement 
of the law, the department will refer to the secretary 
general and then he will refer it to the complaints com- 
mittee.” According to Shummo, the newspaper is 
then given the chance to officially apologize. “If the 
infringement is repeated, then the paper will be 
suspended for between one and three days. Beyond 
that it should be taken to the court and the decision 
depends on the court’s confirmation.” It is not surpris- 
ing that the official functionaries paint a quite 
positive picture of media control in Sudan. Muheddin 

Titawi explained, “we have made great progress with the printing press,  
the new technologies. In the past, we had two newspapers, now we have 20. 
We have good articles, good newspapers and well-trained journalists.” Ali 
Shummo is convinced that “if you compare the media landscape now to ten 
years back, there is a great degree of improvement. Just look at the content  
of the newspaper to know how much freedom journalists enjoy here in Sudan.” 
In reality, however, it is difficult to tell whether there has been such a 
freeing up of the press: to reach a conclusive answer one would have to 
extensively analyze the papers’ content. 

It is interesting to note at which point the Sudanese authorities interfere  
in press freedom. First, there is a clear difference between direct and indirect 
press control. Direct control is predominantly applied by the security forces, 
who, for example, show up in the newsroom unexpectedly. “Our law clashes 
with the law of the security,” said Ali Shummo. “They are very strong now;  
it gives them the chance to interfere with all the activities of the government.” 
The head of the Press Council agrees. “They confiscate and stop the press. 
We are against this and do not condone it at all. We find ourselves in the same 
boat as the journalists,” he said. Sometimes other government institutions 
intervene, as one journalist, explains: “I personally received many phone calls 
from parliament, the ministers and so on.” Another one said: “The ministry 
of information has no direct relationship with the newspapers. Other ministries, 
governmental organizations or departments address the newspapers through 
the Press Council which is the supervisor of newspapers in Sudan. Only 
security services directly communicate with the editor-in-chiefs.” However, 
most of the journalists confirmed that the situation has slightly improved 
since prior censorship was abolished in 2009.

“We need investigative jour- 
nalism in Sudan more than ever 
before because you have to  
get to the root of the problem, 
question everybody and get  
reactions from everybody.”
Mahjoub Mohamed Salih,  
Al Ayaam

Political newspapers in Sudan after 
separation: Fig leaves of government  
monopoly or real alternatives to the 
state-run media?



29

Economic pressures, legal status and retention of 
information are all means of indirect press control.  
In this regard, the situation appears worse than in 
previous years. The majority of the journalists criti- 
cized the current press law in particular (“it is not 
satisfactory”) and the legal framework in general. 
Bakheet wished “to provide the editors-in-chief with more space, because 
they are familiar with the interest of the country and the agenda of our 
enemies.” Suleiman would “reconsider the criteria for licensing journalists 
and newspapers” and Abdullah Rizig and Haidar Al Mokashfi went as far  
as to call for a complete abolishment of the press law. Mahjoub Mohamed 
Salih, his namesake Faisal Mohamed Salih and Osman Mirghani Al  
Hussein suggested a new law including access to information principles  
as stipulated in the prior press law. But, in reality, there are signs that 
tighter controls are afoot: “Our law is confined to the print media and now 
a new one is underway; the law is being widened to include online media,” 
said Ali Shummo. 

Alongside the legal framework, freedom of expression is shrinking due  
to financial constraints. “The economic factor is more dangerous for our 
newspaper than the security forces,” explained one of the journalists. 
“Now, we are leading an anti-corruption campaign against two famous 
communication companies, Sudatel and MTN, the main advertisers in 
Sudan. If the newspapers are not strong enough, they will collapse. But  
I am proud because no other papers will run with this headline.” Abdul- 
lah Rizig tells a similar story: “Certain newspapers have access to adver-
tisements. Those papers considered to be part of the opposition or those 
having a critical position towards the government need other funding 
sources.” The communist mouthpiece Al Midan for instance, has not 
received any advertisement since 2007, and for this reason, it is exclu-
sively financed by the party and other sponsors. Consequently, a vibrant 
and financially sustainable press landscape in Sudan requires the im-
provement of the legal framework as well as media business planning  
and advertising sector development. 

“Absolute independence is impossible”:  
Limits and opportunities of freedom of expression

		  Five recurring patterns were identified among  
the interviewees, illustrating how much freedom journalists have in Sudan. 
The extent to which journalists feel they have self-determination de- 
pends on their own political beliefs and how they can express them. Kamal 
Hassan Bakheet, who has been working as the editor-in-chief of Al Ray  
Al Aam for more than six years, feels no restrictions at all: “I have never 
been under any pressure because we are moving in the right direction,  
and we do not offend individuals or religions. The violating newspapers 
are the ones who suffer from pressures.” Abduallah Rizig also feels 
independent, at least since he moved to the English newspaper The Citizen: 
“When I worked for Al Ray Al Aam, I didn’t have the same opportunity  
to write freely or to express my views because of the political controls  
on editorial policy. When I came here, I found myself able to express my- 
self and my views without any censorship or any obstacles.” Certainly,  
this freedom does not extend to the other journalists. The communists 
Ibrahim Mirghani and Kamal Karrar, who claimed they resist self-censor-
ship (and practice ‘internal freedom’), feel restricted by the Sudanese 
authorities, so does Alwan-advisor Abd Al Mahmoud Al Karanki who none- 
theless highlighted: “The editor-in-chief, editing director and editorial 
advisor of Alwan express their points of view.” Mirghani and Karrar spent 
weeks in prison and the oppositional newspaper Alwan was shut down  
a couple of weeks after the interview, illustrating how rapidly the govern-
ment can impede freedom of expression.

“The government is the number 
one advertiser in Sudan.” 

Haidar Al Mokashfi,  
Al Sahafa



30

How far the limits of official tolerance can be stretched hinges on a  
paper’s contents (regardless of its political affiliations). In general, news  
and comment about the rebels and opposition in Darfur, Blue Nile and 
South Kordofan are risky. “Our editorial line is to refuse to defame the army 
or threaten national security. We don’t have a personal agenda; rather, we 
work in accordance with the agenda of the country in general,” said Bakheet. 
Al Karanki also voiced this opinion: “Criticizing the army is a red line.  
Anyway, absolute independence is impossible. It’s really strange that some 
journalists commit serious crimes against the country, which pass unnoticed 
unless they affect a senior official or authority.” Faisal Mohamed Salih 
described what might happen when a paper writes about a taboo-subject: 
“A newspaper was recently closed for three or four months because of a 
short article on the army saying that the military refuses to withdraw from 
Abyei. The funny thing is: It was correct. Three days after that, the official 
spokesperson of the army confirmed that there were no plans to withdraw 
from Abyei. But the newspaper was closed until yesterday. The message  
is: Even if it is correct, don’t report it until it has been officially announced!” 
Other no-go subjects are the International Criminal Court case involving 
President Omar Al Bashir, the president and his family in general – “the most 
out-of-bounds theme is the leaders,” said Osman Mirghani Al Hussein. 

Nevertheless, there are exceptions: “We can criticize 
ministers. In some cases, you can even mention corrupt 
ministers although you need documents to prove 
this,” said Faisal Mohamed Salih. “You can criticize 
the president, but you cannot insult him personally,” 
said Adil Al Baz. “If you want to make people laugh 
at him, you can, but of course, you have to pay the 
price.” Mahjoub Mohamed Salih said, “you can go 
against the government 100 percent, but you can’t 
accuse people of things they haven’t done. That’s why 
we need investigative journalism in Sudan more  
than ever before; we have to get to the roots of the 
problems.” In the same breath, he outlined the limits 

of investigative journalism: The pro-government newspaper Al Sudani 
recently published an article about a government official who broke the 
rules through his business links. The government issued orders to prevent  
us from commenting on this affair because the guy is under investigation. 
We continue fighting for our right to report on this case: Someone being 
under investigation should not mean we stop publishing.”

Abdullah Rizig described another, more sophisticated 
way to bypass rules, assuming that the Sudanese 
audience is able to read between the lines: “In Al Ray 
Al Aam, I used to write about regional issues, 
especially about the problems and struggles in West 
Africa, Chad, Central Africa or Nigeria. I used to  
deal indirectly with the problems of Sudan through 
dealing with similar issues, ethnic conflicts or  
power struggles in other African countries.” As soon 

as journalists write about non-political themes, obstacles disappear. 
Haitham Cabo said “they don’t have any influence on us,” and Ammar 
Suleiman agreed “no one has ever interfered with the core of our work”. 
They don’t write about sensitive issues in their politically non-controversial 
newspapers Fenoon and Alaan.

Language is a third point affecting a newspaper’s freedom of expression. 
“Our newspaper addresses a particular readership,” said Abdullah Rizig. 
According to the acting editor-in-chief of the English daily The Citizen,  
the security forces have never paid a visit to his newsroom. “Our readers  
are not part of the Sudanese public sphere. So, the government, the ruling 
party and the concerned apparatus think that we have no influence  
on the public discourse. English newspapers like The Citizen have more 

“If you want to publish some- 
thing against the government, 
you can do it but only with  
professionalism – not as a  
politician but as a journalist.” 
Muheddin Titawi,  
the Journalist Union

“The red line is reached when 
critical articles exceed 50% of our 
newspaper’s content.” 
Haidar Al Mokashfi,  
Al Sahafa

Political newspapers in Sudan after 
separation: Fig leaves of government  
monopoly or real alternatives to the 
state-run media?



31

freedom. I am sure that the articles I write for my newspaper could not  
be published in the Arabic press.” 

Fourth, the sense of personal autonomy depends on a journalist’s position  
in the newsroom hierarchy. Haidar Al Mokashfi refused the post as editor- 
in-chief in Al Sahafa, because he didn’t want to give up his “normal”  
job: “I personally believe that I am a free journalist, just a journalist without 
constraints. There are no responsibilities that can prevent me from doing 
my job. When you are an editor-in-chief, the managerial tasks fill your day. 
I don’t want this. I just want to be a journalist.” Faisal Mohamed Salih 
agreed. “A normal journalist is free and has less responsibility, of course.  
As editor-in-chief you are responsible for the newspaper and the whole 
staff. It’s very tough work in Sudan.”

The fifth and final point affecting a journalist’s freedom to write involves  
the financial independence of the publication. “We don’t have any pressure 
from any side. That’s where our feeling of freedom comes from. Most 
newspapers have big debts. They have problems with the taxation depart-
ment. Our taxes are fully paid,” said Al Tayar’s Editor-in-chief Osman 
Mirghani Al Hussein who owns a large computer company with 100 employees. 
“I am not dependent on the newspaper. If they close it down, I’ll go to  
my other office. I won’t lose anything.” 

His detachment from the media project was later put to the test. In Feb- 
ruary 2012, Al Tayar was shut down by the security forces and was not 
allowed to resume publishing until March, when the newspaper publicly 
apologized for a commentary critical of Omar Al Bashir, and it obeyed instruc- 
tions by the NISS to remove some staff members (see chapter 2).13 None- 
theless, considering that most of the journalists come from a humble back- 
ground and lack financial means, it is clear that Al Hussein’s financial 
backup is an exception.

Journalism after secession:  
The same as before?

		  The separation of Sudan is one of the major poli- 
tical transformations on the African continent – and it also risked tipping 
the country into old conflicts. “Before independence, the government was  
in partnership with the SPLM and started to enlarge freedom of expression, 
but since the separation, the NCP sits alone in the parliament, so they are 
harsher to the newspapers,” said Adil Al Baz. The major effect of the historic 
division was outlined by Haidar Al Mokashfi: “The separation affected  
the country’s economical situation. This reflects on the newspapers. The 
secession affects us in whether or not we are paid salaries and can do  
our jobs.” Others reiterated this. “Weighing up the advantages and disad-
vantages, we have absolutely lost out with secession because we have  
been deprived of a market and part of our readership,” said Haitham Cabo, 
expressing a widely held belief among journalists. “We lost two of our 
journalists who were Southerners,” said Osman Mirghani Al Hussein. “They 
left – but we send our newspaper to South Sudan every day, because it  
has not been affected by the separation, yet. But we do not get the same 
feedback as before. The Southerners now treat us like another country.” 
Sudan’s range of newspapers changed after the July 2011 separation. 
“Pro-secession newspapers will decline while national ones objectively 
reflecting the relationship among the different Sudanese regions will 
prosper,” predicted Kamal Hassan Bakheet. Five English newspapers have 
disappeared in recent months (Khartoum Monitor, Juba Post, Democrat, 
Sudan Tribune and Advocate), but some South Sudanese newspapers are 

13  Sudan lifts ban on daily paper, Sudan Tribune, 2012. In http://www.sudantribune.com/Sudan-lifts-ban-on-
daily,41938.



32

still printed in Khartoum (not yet distributed), as “they had some printing 
problems in the South,” explained Ali Shummo. The Citizen, a former 
Southern daily published in Khartoum, also moved to Juba. A new one  
was founded directly after the separation in the North Sudanese capital,  
but “the paper lost its partners and funding,” said its acting editor-in-chief 
Abdullah Rizig. “Politically, The Citizen stopped supporting the SPLM 
policies and now considers itself an independent organ. Editorially, the South 
Sudanese issues are no longer of priority to The Citizen.” Besides the 
English press, one Arabic newspaper called Ajras Al Hurriya, which was 
said to be affiliated with the SPLM, has been closed down by the Sudanese 
government, Faisal Mohamed Salih said, adding that he thought this move 
was illegal. Regardless of the political impact of the South Sudanese news- 
paper’s expulsion, North Sudanese law prevents any foreign interest  
among local newspapers. Therefore, the closure of South Sudanese newspa-
pers after July 9, 2011 was an expected reaction.

Kamal Karrar observed that news reporting on South Sudan has receded: 
“Even in Al Midan we report less about South Sudan because we lack infor- 
mation from there. We also lost our South Sudanese readership because  
it is very hard for Al Midan and the other newspapers to enter the Southern 
newspaper market given the ongoing conflict between South and North.” 
Faisal Mohamed Salih believes that close links with the South will continue: 
“The concern is still there. If you read what is written in some newspapers 
about the South, you don’t feel that this is a separate state. Reporting on South 
Sudan is not like the reporting about Chad or Eritrea or Saudi Arabia.” In 
light of the ongoing disputes between the two Sudanese nations, one may 
presume that the Southern Sudanese share these attitudes.

According to Ammar Suleiman, “the secession has 
not affected the distribution of newspapers in general, 
but those who have been affected are certain news- 
papers that used to make the issue of ‘secession’  
a target.” One of the newspapers that has been most 
affected is the separatist daily Al Intibaha. “This 
newspaper gained fame by promoting secession. Its 

distribution has deteriorated because its readership are Southerners and 
pro-secession individuals,” explained Abd Al Mahmoud Al Karanki, voicing 
a widely shared opinion. Whereas Mahjoub Mohamed Salih is convinced 
that “many people didn’t like the idea of separation,” Muheddin Titawi thinks 
that “we got rid of very inefficient journalists. I think we can work better 
with Arabic and English newspapers in the North than with English news- 
papers from the South.” Besides the chair of the Sudanese Journalist Union, 
Titawi holds a post as columnist in Al Intibaha, which may explain this 
reaction. In general, journalists feel relieved that the JPF mouthpiece (still 
number one on the newspaper market) has apparently lost part of its  
readership since July 2011. 

Conclusion – some closing remarks  
on the role of newspapers in Sudan

		  So are Sudan’s newspapers symbols of government 
monopoly or real alternatives to state media? The answer is not as straight-
forward as it may seem. This study showed that the country’s national 
newspaper market is hybrid. Political dailies are not just fig leaves disguis-
ing the worst of press freedom violations while feigning a diverse media 
landscape. Despite all the aforementioned problems, newspapers play an 
indispensable role in the Sudanese media, not just because they are the  
only existing critical source of public information on a national level. They 
provide essential background, local news, a “home” for the opposition  
and other assets which cannot be replaced by international and “free” TV 
stations such as Al-Jazeera or the BBC. Part of the reason they function  

“Al Intibaha is the ugliest face  
of racism in Sudan.” 
Ibrahim Mirghani,  
Al Midan

Political newspapers in Sudan after 
separation: Fig leaves of government  
monopoly or real alternatives to the 
state-run media?



33

in this way lies in the opening of the media system with the 2009 abolition 
of pre-censorship. Nevertheless, the journalists themselves are the main 
driving forces for maintaining the diversity of the newspaper market. Most 
of them hail from a humble background but aspired to join the profession 
from an early age. Their love for writing (often combined with a clear political 
position) helps them challenge governmental pressures and restrictions.  
All the interviewed journalists worked abroad and are familiar with other 
media systems that influenced their work and shaped their self-image.  
They either fight for their own political perspective, or they feel they represent 
the “voice” of the population, working to enhance living conditions. This 
motivation to work “for the good cause” is boosted through the admiration 
of the readership, mainly the Sudanese elite. For this reason in particular, 
newspapers are considered to be the most influential medium in Sudan.

“When I go home at midnight, I feel very proud of what we have done 
today,” said Osman Mirghani Al Hussein. “And I am sure that tomorrow,  
I will get feedback from the readers.” Being “proud” was one of the most 
recurrent expressions among the interviewees, be it from a pro-governmen-
tal or an oppositional newspaper. Most of the journalists believe in their 
work; none of those who were interviewed were seriously thinking of 
switching professions. This “will” to fight and lifelong dedication should 
not be ignored by the international community.

However, newspapers are not “alternatives” to the state-run television and 
radio. First of all, in a state where only two out of five citizens are able  
to read and write, the press cannot serve as a means to create a critical public 
sphere (disregarding the fact that newspaper circulation oscillates between  
a rather insignificant 1,000 copies to 140,000 copies). Second, in most cases 
the ownership of press products is not transparent. “We are independent,” 
said Haidar Al Mokashfi. “I think, more than 90 percent of the newspapers 
in Sudan are owned by the government and the ruling party.” It is very 
difficult to prove such claims and figures, but one should bear in mind around 
40 newspapers are published on a daily basis in Sudan. Approximately  
20 of those can be considered political newspapers. “When a society begins 
to open up a little bit, there is a strong desire for the right to express 
yourself. It is like an explosion: People want to express themselves because 
they have been kept quiet for such a long time,” explained Mahjoub 
Mohamed Salih. “The mushrooming of the media, after a closed, restricted 
period, is natural.” 

The extent of freedom of expression depends largely on the topics covered. 
Subjects like the army or the Darfur or South Kordofan conflicts are 
problematic. Other aspects affecting professional freedom are a newspaper’s 
editorial line towards the government, the language (Arabic or English)  
and the paper’s finances. Chapter 1 reviewed the history of the Sudanese 
press, showing how the rise and fall of newspapers went hand in hand  
with political shifts affecting a generation of journalists, either at home  
or abroad. Considering ongoing disputes with South Sudan, the conflicts 
about oil resources and territories as well as the political transition process, 
further changes to the Sudanese newspaper market are to be expected. 
There are signs of a return to tighter media controls in the future.



34

was established in 2005. As with the 
Sudan Media Center (SMC), it is linked  

to the National Intelligence and Security Services (NISS). Former Governor 
of South Darfur, Al Haj Atta Al Mannan, serves as chief of its executive 
board. Mustafa Abu Al Azaim, a journalist with a history of loyal service  
in the state-owned press of the Numeiri era, is editor-in-chief.

began in 2009. The paper was established 
by Adil Al Baz, the owner and editor-in-

chief. During his stint as editor-in-chief of Al Sahafa (see below), Al Baz built 
up a reputation among Sudan’s prominent intellectuals, both in Sudan  
and abroad. This readership later switched to his new publication. Despite 
the censorship restrictions, Al Ahdath became a lively platform for political 
debate during the interim period of the CPA (Comprehensive Peace Agree-
ment) and enjoyed a wide circulation. Its editors and reporters included 
sympathizers with the SPLM, the CPS (Communist Party of Sudan) and the 
PCP (Popular Congress Party). The paper also became a platform for a younger 
generation of literati who experimented with themes and forms of expres-
sion that mirrored their urban Khartoum milieu. Adil Al Baz paid the price 
for this daringly permissive editorial strategy, and the paper was subjected  
to both subtle and frank financial punishments. Slowly, Al Ahdath was forced 
to silence the more critical voices on its pages, by and large, contributors 
from the Sudanese diaspora. However, in the post-secession period, it sup- 
ported the peaceful resolution of the South Kordofan and the Blue Nile 
conflicts and backed a negotiated settlement to the disputes with South Sudan. 
However, it lost some of its leading editors to competing papers with more 
generous budgets, notably Al Sudani, or to self-enforced exile.

Al Ahram Al Youm began publication in 2009, founded  
by Al Hindi Izz Al Din, an Alwan veteran, 

Muzamil Abu Al Gasim, a sports columnist, and Abdalla Dafalla. As the 
major shareholder the latter was named chief of the executive board. Izz 
Al Din became its editor-in-chief. The paper is famed for its sensational- 
ism and imaginative interpretation of events. It is loyal to President Al Bashir, 
a loyalty which it combines with skin deep criticism of individual NCP 
(National Congress Party) politicians. With its tabloid-like approach, Al 
Ahram Al Youm has boosted sales, for a while clocking up circulation 
levels second only to Al Intibaha. Personal feuds between Izz Al Din and 
Abu Al Gasim have recently dogged the paper. Jaafar Abd Al Hakam,  
a prominent figure and security boss who served as governor of West 
Darfur, commissioned Izz Al Din to establish a new paper, Al Mijhar  
Al Siyasi, to be launched on 2 April, 2012.

Magdi Elgizouli 
An overview of  
the Sudanese print 
media 2012

top: Front page of Akhir Lahza,  
December 18, 2011 
 
center: Front page of Al Ahdath,  
December 11, 2011 
 
bottom: Front page of Al Ahram Al Youm,  
December 15, 2011

Akhir Lahza 

Al Ahdath 



35

can be viewed as a more progressive 
counterpart to Al Ray Al Aam. It was 

established in 1953 by a young and innovative trio, Bashir Mohamed 
Saeed, Mahjoub Osman and Mahjoub Mohamed Salih. The first had liberal- 
conservative inclinations, the second was a member of the Communist 
Party of Sudan, and the third was associated with the Anti-Imperial Front 
but was never committed to the CPS. It stopped printing as with all  
other newspapers in 1989 and returned to print under Mahjoub Mohamed 
Salih, but unlike Al Ray Al Aam, it refused to cow to the regime. Al 
Ayaam enraged the authorities with its critical editorial line and was  
the target of restrictive censorship during the years preceding the CPA. 
During the CPA interim period, Salih’s son, Wael Mahjoub Mohamed 
Salih, assumed greater editorial responsibilities while his father’s influence 
receded somewhat. As a supporter of the SPLM, Wael Salih steered Al 
Ayaam to reflect his views but retained the paper’s traditional ties to the 
Sudanese leftist scene and the CPS constituency in particular. However, 
drained of government and NCP-loyal business advertisements, the paper 
barely manages to remain in print. Today, its readers are essentially a 
limited but loyal circle of seniors. It has failed to attract a younger reader- 
ship and its standing is mostly derived from its history. Contributors 
include retired bureaucrats with leftist leanings or links to the CPS and  
its organizations. Mahjoub Mohamed Salih remains the editor-in-chief 
and chairman of the executive board.

is Sudan’s most popular tabloid. It calls 
itself a “social” publication and largely 

reports on crime, local celebrity gossip and scandals. Al Dar is the twin  
of the daily political Akhbar Al Youm, a less successful but no less sensation- 
alist publication. Both are owned by Ahmed Al Balal Al Tayeb, a journalist 
who started his career in Numeiri’s state-owned press. Assuming Al Intibaha 
is currently the most favoured source of information and opinion in the 
Sudanese heartland, Al Dar is the preferred source of entertainment. Both 
papers use a colloquial Arabic style with a limited vocabulary.

launched early in 2006, founded by  
the veteran National Congress Party 

figure Al Tayeb Mustafa, President Al Bashir’s uncle, as a medium to 
express opposition to the Comprehensive Peace Agreement signed with  
the Sudan People’s Liberation Army/Movement (SPLA/M) in 2005.  
The paper pushed for the partition of Sudan on the grounds that north  
and south constitute irreconcilable poles, racially, religiously, culturally  
and politically, and voiced the fear that the SPLM might eventually 
dominate the country. Eventually, a political party, the Just Peace Forum 
(JPF), evolved around it. Once South Sudan seceded the paper under- 
took a new mission: The expulsion of the remnant SPLM in (north) Sudan, 
and called for the immediate ban of the party in the country. Over time,  
Al Intibaha became the most popular political daily in Sudan. It enjoys  
a readership far exceeding other newspapers. Today, it agitates for the 
enforcement of a strict regime of Sharia in the country, a military solution 
for the conflicts in South Kordofan and the Blue Nile, and the severing  
of all ties with South Sudan. It championed the campaign against the June 
2011 framework deal signed with the SPLM in (north) Sudan and is 
currently leading a fierce campaign against the March 2012 framework 
agreement on the status of nationals in the other state, which was signed 
between Sudan and South Sudan in Addis Ababa. Tayeb Mustafa is the 
owner and chairman of the board of directors of Al Intibaha. Its editor- 
in-chief is Al Sadiq Al Rizeigy. Columnists include a number of veteran 
Islamist journalists and NCP members including Abd Al Mahmoud Al 
Karanki, Rabie Abd Al Aati and Ishaq Ahmed Fadlalla whose journalistic 
skills were honed in the florid press of the National Islamic Front (NIF)  
of the 1980s. 

top: Front page of Al Ayaam, 
December 11, 2011 
 
center: Front page of Al Dar,  
December 11, 2011 
 
bottom: Front page of Al Intibaha,  
December 11, 2011

Al Ayaam 

Al Dar 

Al Intibaha 



36

is the most recent arrival on the press 
scene to date. It was established in 2011 

by Awad Mohamed Awad Yusif, a Sudanese businessman who returned  
to the country recently from Spain. The paper became a refuge for journal-
ists from Ajras Al Hurriya, the publication of the Northern Sector of  
the SPLM banned upon the secession of South Sudan, and Ray Al Shaab,  
the temporarily banned organ of the PCP. The paper had a series of  
confrontations with the authorities, the National Intelligence and Security 
Service ordered the closure of the publication. It returned to print last 
February with Osman Shinger as its editor-in-chief. He had begun his 
journalistic career as editor of Al Ayaam’s culture pages and then became 
the editor-in-chief of the Khartoum edition of the English-speaking, 
Juba-based The Citizen during the interim period of the CPA. Aiming to 
attract a younger readership, the paper champions the theme of democratic 
freedoms and campaigns for a peaceful resolution of the conflicts in  
South Kordofan and the Blue Nile and the confrontation with South Sudan. 
It remains to be seen whether it can sustain this editorial line and remain 
afloat financially. It contains practically no advertisements from business 
and the government.

is the organ of the CPS. It was estab- 
lished in 1954 as the official publication 

of the Anti-Imperialist Front. The paper was banned during General 
Abboud’s rule (1958-1964), resumed publication in 1964 but was banned 
again together with the CPS in 1965. It returned to print during the first  
two years of Numeiri’s rule and was banned in 1971 to return only in 1985. 
It was shutdown in 1989 with the advent of President Al Bashir’s regime. 
During these extended periods of censorship, the paper was clandestinely 
published and circulated among members of the CPS and its sympathizers.  
Al Midan resumed publication in 2007. It is largely read by followers of the 
CPS and a predominantly urban constituency. The paper agitates aggres-
sively against the NCP regime and is regularly confiscated by the security 
authorities. Madiha Abdalla became the editor-in-chief of Al Midan 
following the death of its veteran editor, Al Tijani Al Tayeb, in November 
2011. She had worked for Al Midan prior to the 1989 coup and then  
for Al Ayaam until she was picked by the CPS to succeed Tijani Al Tayeb.

is the official organ of the NCP. It was 
launched in 2009. The editor-in-chief  

is Rashid Abd Al Rahim, a NCP media functionary trained in Al Ray Al 
Aam. The paper enjoys generous funding and is distinguished by its glossy 
print and numerous staff. Several of its prominent columnists and editors 
had previously written for Al Ray Al Aam or Alwan.

is the oldest Sudanese publication still  
in print. Established in 1945 by Ismail  

Al Atabani, the paper has traditionally expressed conservative views in line 
with the ideology of the Graduates’ Congress1 and later on, supporters  
of Ismail Al Azhari, Sudan’s first prime minister from the National Unionist 
Party (NUP). In a recent development, the paper returned to print under  
the ownership of the Al Atabani family. Ghazi Salah Al Din Al Atabani, who 
could be described as the NCP’s lead intellectual, was twice a minister, 
former advisor to President Al Bashir, and current head of the party’s bloc 
in parliament. Ali Ismail Al Atabani assumed the chairmanship of the 

1  The Congress aimed to unite the educated Sudanese under a nationalist banner but throughout its brief history, 
from its launch in 1938 to Sudan’s independence in 1956, it was plagued by bickering. Opinion was split over 
preference for one or the other colonial master, Egypt or Britain, and allegiances to sectarian patron, Sayed Abd Al 
Rahman Al Mahdi of the Ansar or Sayed Ali Al Mirghani of the Khatmiyya. Drawing on the support of the Congress 
members, the two patrons eventually established their own parties, the Umma Party of the Ansar and the NUP of the 
Khatmiyya. These organizations replaced the Congress and went on to dominate Sudan’s politics for much of its 
post-colonial history.

top: Front page of Al Jareeda,  
June 12, 2011 
 
center: Front page of Al Midan, 
December 11, 2011 
 
bottom: Front page of Al Raed, 
December 11, 2011

An overview of the Sudanese  
print media 2012 Al Jareeda 

Al Midan 

Al Raed 

Al Ray Al Aam 



37

executive board from his father and steered the paper to the service  
of the NCP regime. During the split in the Islamic Movement the paper  
sided firmly with President Al Bashir and enjoyed a financial boom  
as the major recipient of government advertisements. Today it rarely,  
if ever, diverges from the official government line and avoids taking  
sides in inner NCP disputes. Nevertheless, the paper retains a sombre edi- 
torial style and a technical competence superior to other publications.  
The Atabani family recently sold a considerable chunk of its shares in the 
paper to Fathi Sheila, formerly a prominent politician in the Democratic 
Unionist Party (DUP). Sheila was thus named chairman of the executive 
board. The editor-in-chief is Kamal Hassan Bakheet, a veteran journalist  
with a long history of service in the state-owned press of Jafar Numeiri’s 
regime (1969-1985). Al Ray Al Aam is considered an authoritative source  
of information and opinion by the older generation of the educated Su- 
danese in the heartland. Opinion and editorials are contributed by a number 
of veteran diplomats and senior politicians from the mainstream NCP  
and the DUP. It was the favourite publication venue of the SPLM’s Man- 
sour Khaled during the interim period of the CPA, and today features 
occasional writings of Sadiq Al Mahdi and a weekly article by his daughter, 
Rabah Al Sadiq Al Mahdi. By and large it can be considered the voice  
of the Khartoumian establishment. 

attempts to maintain the credibility  
of an independent publication and yet 

avoid confrontation with the authorities. It was founded by the late  
Abd Al Rahman Mukhtar in 1961. Banned like other independent news- 
papers in the early years of the current regime, the paper returned to  
print in the ownership of the DUP-allied businessman Taha Ali Al Bashir. 

Prior to the signing of the CPA, the paper’s minor share-holders inclu- 
ded the mild Islamist Adil Al Baz, the editor-in-chief; the self-proclaimed 
social democrat Al Haj Warrag; and the veteran Sudan Socialist Union 
journalist Amal Abbas. This unlikely combination was part of the paper’s 
formula for success. It attracted a cohort of young regime-critical jour- 
nalists and writers with political affiliations from the margins of the estab- 
lishment, the Republican Brothers, the anti-communist left and the 
intellectual streak of the modernist Islamic Movement. Al Sahafa pro- 
vided its readers with nuanced coverage of the CPA negotiation process, 
its major journalistic accomplishment to date. In a series of interviews  
and on-site reports, the paper probed the government and the SPLM 
negotiators and thus introduced the then-rebel movement as a political 
agent to the public in northern Sudan. The experiment ended when  
Adil Al Baz departed in 2009 to establish his own paper Al Ahdath,  
and Haj Warrag changed sides to join the SPLM and became the lead  
editor of the short-lived Ajras Al Hurriya. Today, Al Sahafa continues  
to provide arguably the most comprehensive coverage of political 
developments outside Khartoum. It hosts as op-ed contributors a number 
of prominent NCP-critical Islamist intellectuals who share a modernist 
outlook and a rediscovered passion for parliamentary democracy. This  
list includes the vocal Al Tayeb Zain Al Abdin and Khaled Al Tijani  
Al Nour, veteran members of the dissolved National Islamic Front. When 
Adil Al Baz left to establish his independent publication, Al Ahdath,  
the paper lost some of its luster. The current editor-in-chief is Al Nour 
Ahmed Al Nour, a relatively timid figure compared to Adil Al Baz and  
a man with a record of loyalty to the Islamic cause. He is rumoured  
to be linked to Hassan Al Turabi, chief of the opposition Popular Congress 
Party. In the past year, ownership of Al Sahafa passed from Taha Ali  
Al Bashir to the London-based businessman, Siddig Wada. It is claimed 
that the deal was sealed under the instructions of NCP strongman,  
Nafie Ali Nafie. The paper’s strong points are its broad coverage of politics 
in states beyond Khartoum and the post-secession negotiations between 
North and South Sudan.

top: Front page of Al Ray Al Aam,  
December 18, 2011 
 
bottom: Front page of Al Sahafa, 
December 11, 2011

Al Sahafa 



38

was established in 1985 by the NIF’s 
Mahjoub Urwa, brother of the formidable 

security figure Al Fatih Urwa. Al Sudani, Alwan and the NIF’s official 
mouthpiece Al Raya served as the NIF’s propaganda outlets during the 
1986-1989 parliamentary regime. Mahjoub Urwa’s ownership ran into 
trouble with the authorities during the 1998/1999 split within the NCP. 
Following the paper’s failure to side decisively with President Al Bashir 
against Turabi, Urwa was subsequently financially punished, and the paper 
almost went bankrupt. During the early 2000s, Al Sudani became a 
favourite with Khartoum’s literati. It hosted several regime-critical voices 
and dedicated its culture pages to an emerging generation of poets,  
prose writers and critics. However, financial constraints took their toll  
on the publication and Urwa eventually threw in the towel. He agreed  
to sell a majority of Al Sudani’s shares to the pro-NCP business magnate 
Jamal Al Wali, who thus became the chairman of the executive board.  
The younger Dia Al Din Bilal, a journalist from Al Ray Al Aam, replaced 
Urwa as editor-in-chief.

was established in 2009 by Osman 
Mirghani, a journalist who began his 

career in Alwan and rose to fame as a columnist in Al Ray Al Aam. 
Mirghani is known as a reform-minded critic of the government’s perfor-
mance who shares the NCP’s Islamic orientation. Al Tayar follows the  
inside story of NCP regional branches, reporting on factional disputes and 
incessant squabbles involving individual strongmen. He also highlights 
alleged corruption and embezzlement of state funds. Reporting allegation 
fraud and corruption, however, has become something of a commodity  
in Sudan’s press, with columnists and reporters being provided with con- 
fidential documents to expose politicans’ opponents. The paper has made  
a name for itself in this area. Osman Mirghani is editor-in-chief of Al Tayar 
and owns the majority of its shares. 

is probably the NIF’s lasting contribution 
to the Sudanese press. It was established 

in 1985 by Hussein Khojali, who is viewed as the Islamic Movement’s star 
journalist. The paper was a training ground for a generation of NIF-loyal 
journalists and writers who went on to forge independent careers elsewhere. 
These included Osman Mirghani, editor-in-chief of Al Tayar, Al Hindi Izz  
Al Din, editor-in-chief of Al Ahram Al Youm, and Ishag Ahmed Fadlalla,  
a notorious Al Intibaha columnist. Unlike the majority of the NIF’s jour- 
nalists, Khojali supported Hassan Al Turabi and his faction during the NCP’s 
1998/1999 split and never severed his ties to the camp thereafter. It is 
believed that President Al Bashir himself ordered the closure of the publica-
tion during this time, in association with the Justice and Equality Move-
ment (JEM) attack on Omdurman in 2008, and soon after the killing of the 
JEM leader, Khalil Ibrahim. In three instances, the paper was punished for 
publishing views sympathetic with Turabi and his JEM disciples from an 
Islamist perspective. With the help of his standing in the Islamic Movement, 
Khojali always managed to get the paper back in print through a combi- 
nation of petitions and pledges of good behaviour. When the paper was 
republished after its most recent closure, Khojali wrote a lengthy editorial 
promising to avoid writing about state security. The paper’s focus shifted  
to corruption cases and publishes frequent articles lamenting the passing  
of the Islamic Movement’s golden age. Hussein Khojali remains Alwan’s 
owner and editor-in-chief.

top: Front page of Al Sudani,  
June 12, 2011 
 
centre: Front page of Al Tayar, 
December 11, 2011 
 
bottom: Front page of Alwan, 
December 11, 2011

An overview of the Sudanese  
print media 2012 Al Sudani

Al Tayar 

Alwan 



Table 1:
Political newspapers  

Table 2: 
Sports newspapers 

Table 3: 
Social newspapers 

Al Intibaha

Al Ahram Al Youm

Akhir Lahza

Ray Al Shaab

Al Tayar
Al Sudani
Al Sahafa
Alwan
Al Ray Al Aam
Akhbar Al Youm
Al Raed
Al Ahdath
Al Watan
Elaff
Al Midan
Portsudan Madenaty
Sudan Vision
Al Ayaam
The Citizen
Al Wifaq
Al Akhbar

Al Hurra
Al Shahid

Alaan

Average daily circulation of Sudan’s print media  
(1000 copies)

Goan

Al Sadda

Soccer
Al Zaem

Habib Al Balad
Al Super
Alam Al Nogoum
Al Mushahed
Al Merrikh

Al Dar

LahaLho

Al Awal
Hikayat
Fenoon
Nabd Al Karekater

50 - 60

20 - 25

15 - 20

10 - 15

1 - 10

< 1

-

30 - 35

15 - 20

10 - 15

2 - 6

40 - 45

10 - 20

4 - 5

All numbers were provided  
by the National Press Council  
in December 2011.

1

2

3

4

5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

22
23

24

1

2

3
4

5
6
7
8
9

1

2

3
4
5
6



40

was a political party established in 1953 as the legal umbrella organi- 
zation of the Sudanese Movement for National Liberation (SMNL), which 
was banned by the British-dominated colonial regime and later renamed  
as the Communist Party of Sudan (CPS). The AIF advocated for Sudan’s 
independence rather than a Nile Valley union with Egypt and for demo-
cratic rights, like the freedom of expression. It thereby appealed not only  
to communists but also to unaffiliated sympathizers from the urban intel- 
ligentsia, especially journalists, as well as some Southerners. Its president, 
Hassan Tahir Zarruq, won the only seat for the AIF in the 1953 parliamen- 
tary elections but lost it in 1958. Following that November’s military coup, 
the party was dissolved like all others.1

was established as a loosely knit rebel group in 1963, deriving its name 
from a snake poison. This guerilla army’s core members were veterans  
of the 1955 mutiny in Torit. Its activities contributed indirectly to the fall  
of General Abboud’s military regime in 1964.2 With a subsequent infusion 
of arms from Congolese rebels, the insurgency intensified, winning popular 
support against the Umma-led governments’ violent attempts at a solution. 
While Southern politicians in exile were unable to create a unified movement, 
the military leaders became more and more active in political affairs.3 
Starting in 1967, Colonel Joseph Lagu challenged the leadership of Emilio 
Taffeng and eventually became the new supreme commander, bringing 
together rivaling factions in a more cohesive umbrella organization, the 
Southern Sudanese Liberation Movement (SSLM).4 Thanks to material support 
from Israel, the SSLM managed to gain control over large parts of the 
Equatoria region.5 After the 1969 May Revolution, Colonel Jafar Numeiri’s 
new regime first increased military pressure but then entered into negotia-
tions with the SSLM, which quickly resulted in the March 1972 Addis 
Ababa peace agreement. It granted autonomy to the South and absorbed  
the Anya-Nya fighters into the Sudanese army and government services.6 
However, the peace remained fragile and mutinies of former Anya-Nya  
in 1975, 1976 and early 1983 culminated in the May 1983 rebellion, the 
beginning of the second war.7

in Sudan has traditionally been split into several factions along the divide 
between the Baath parties of Iraq and Syria, the pro-Iraqi group being pre- 
dominant. Support for its Pan-Arabist and secularist programs from leftist 
intellectuals has waned in recent years. The military governments of Numeiri 
(1969-1985) and Omar Al Bashir have sometimes welcomed, sometimes 
persecuted Sudanese Baathists. After Bashir’s 1989 coup, dozens of party 
activists were arrested, but with Sudan’s backing of Iraq during the 1990/91 
Gulf War, the movement enjoyed greater political freedom.8

1  Holt, Peter & Daly, Martin (2000): A History of the Sudan. From the coming of Islam to the present day. 5th 
edition. Harlow: Addison Wesley, p. 152; Warburg, Gabriel (1978): Islam, nationalism and communism in a 
traditional society. The case of Sudan. London: Cass, pp. 99-106. 
2  Rolandsen, Øystein (2011): “The making of the Anya-Nya insurgency in the Southern Sudan, 1961–64”. In Journal 
of Eastern African Studies, 5(2), pp. 211–232.
3  Lobban Jr., Richard et.al. (ed.) (2002): Historical Dictionary of the Sudan. 3rd edition. London: Scarecrow Press, p. 26.
4  Collins, Robert (2008): A History of Modern Sudan. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 77-93, 103-115. 
5  Lagu, Joseph (2006): Sudan: Odyssey through a State. From Ruin to Hope. Omdurman: MOB Center for Sudanese 
Studies, pp. 206-207.
6  Holt & Daly, see reference 1, pp. 180-183 & 188 & 201-204.
7  Alier, Abel (1992): Southern Sudan. Too many agreements dishonoured. 2nd edition. London: Ithaca Press 
Reading, pp.146-287.
8  Lobban, see reference 3, p. 43.

Roman Deckert 
Party portraits 

The Anya-Nya 
movement

The Baath Arab 
Socialist Party 
movement

The Anti-Imperialist 
Front (AIF) 



41

is one of the nation’s oldest parties. By the 1920s, Marxist teachings  
already had found their way into Sudan through the Egyptian Communist 
Party.9 The CPS was formally founded as the SMNL (see AIF) in 1946,  
ten years before Sudan’s independence, and was soon considered to be one  
of the most influential communist parties in both the Middle East and 
Africa, reaching out to Southern Sudanese as well.10 Its Marxist vision  
of shifting the center of the country’s economic gravity to the peripheries 
had a wide influence on Sudanese political life.11 In the first general 
elections of 1953, a CPS member won a seat under the banner of the AIF. 
Under Abdel Khaliq Mahjoub’s leadership, the CPS played an instrumental 
role in the toppling of General Ibrahim Abboud’s military regime (1958-
1964). Hence, the transitional government’s first cabinet included a number 
of CPS members. After the 1965 elections, the party was declared illegal 
again, mainly because of pressure from the Islamist ICF (see Popular Congress) 
but continued opposition activities from its strongholds in the universities 
and labor unions. In 1969, the CPS supported the May Revolution of the 
leftist “Free Officers” led by Colonel Numeiri. The party remained officially 
dissolved, but some CPS politicians entered into the government. However,  
in 1971, Numeiri accused the CPS of complicity in an abortive coup d’état 
led by CPS member Hashim El Atta. Mahjoub, Atta and many other CPS 
leaders were executed, and the party was once again forced to continue its 
activities underground.12 Following Numeiri’s overthrow thanks to a popular 
uprising in 1985, the CPS voiced strong opposition to the draconian Sep- 
tember Laws, which Numeiri had introduced in 1983 under the label of Sharia, 
and advocated for a secular constitution. The party won three seats in the 
1986 parliamentary elections. With other parties it entered into a dialogue 
with the mainly Southern rebels of the Sudan People’s Liberation Move-
ment/Army (SPLM/A) in order to find a solution for the civil war in the South 
that had broken out again in 1983. After the 1989 military takeover, the 
CPS played a prominent role in the National Democratic Alliance (NDA),  
an umbrella of parties and forces opposed to the “National Salvation 
Revolution” rule of General Al Bashir. Simultaneously, it continued its acti- 
vities from inside the country.13 CPS secretary general Mohamed Ibrahim 
Nugud, who had held the office since 1972 and stayed in hiding inside 
Sudan from 1994 until 2006, promoted “socialism in a multi-party system”. 
He passed away in March 2012.14

is the oldest political party in Sudan, with origins dating from the first  
half of the 19th century when the Khatmiyya Sufi order was founded by 
Mohamed Osman Al Mirghani.15 In 1943 Khatmiyya followers and Ismail  
Al Azhari, a professor of mathematics, founded its predecessor, the urban-
based Ashigga Party, which in 1952 was transformed into the secularist 
National Unionist Party (NUP). After a massive victory in the 1953 elections, 
Azhari became the first Sudanese prime minister under Anglo-Egyptian 
colonial rule. He led Sudan into independence in 1956, having reversed the 
party’s position on uniting with Egypt.16 Following the 1958 military take- 
over, the NUP was disbanded like all other parties. When the Abboud 
regime was overthrown in 1964, Azhari was elected head of state, and the 
NUP entered into coalition with the Umma Party. Both sectarian parties 
revived their traditional patronage systems. In 1967, the NUP merged with 

9  Beshir, Mohamed Omer (1974): Revolution and Nationalism in the Sudan. London: Collings, pp. 75-76.
10  Sidahmed, Abdel Salam & Sidahmed, Alsir (2005): Sudan. London/New York: Taylor and Francis, pp. 143-144.
11  Thomas, Edward (2011): “The Past & Future of Peace”. In: Ryle, John et.al. (ed.): The Sudan Handbook. London: 
The Rift Valley Institute, p. 295.
12  Bechtold, Peter (1976): Politics in the Sudan. New York: Praeger, pp. 259-270; Khalid, Mansour (1990): The 
Government They Deserve. The Role of the Elite in Sudan’s Political Evolution. London: Kegan Paul International, 
pp. 243-254.
13  Lobban, see reference 3, pp. 275-277; Lesch, Ann Mosley (1998): Sudan. Contested National Identities. Oxford: 
James Currey, pp. 68, 99-100.
14  Mohamed Ibrahim Nugud: A Sudanese Communist, StillSUDAN Blog, 2012. In http://StillSUDAN.blogspot.
de/2012/03/mohamed-ibrahim-nugud-sudanese.html.
15  Lobban, see reference 3, pp. 41-42 & 75-76 & 158.
16  Bechtold, see reference 12, pp. 28-30, 102, 246-256 & 311; Thomas, Graham (1990): Sudan 1950-1985. Death of 
a Dream. London: Darf Publishers, pp. 13 & 59-61 & 93-103.

The Democratic 
Unionist Party (DUP)

The Communist 
Party of Sudan (CPS) 

http://stillsudan.blogspot.de/2012/03/mohamed-ibrahim-nugud-sudanese.html
http://stillsudan.blogspot.de/2012/03/mohamed-ibrahim-nugud-sudanese.html


42

the Khatmiyya’s People’s Democratic Party (PDP) to form the DUP.17 After 
the 1969 “socialist” May Revolution, the DUP was again dissolved like  
all other parties, under the one-party rule of Numeiri’s Sudanese Socialist 
Union (see SSU); it continued its opposition from exile. In 1978, the DUP 
entered with other parties into National Reconciliation with the Numeiri 
regime, which was overthrown in 1985. In the 1986 parliamentary elec-
tions, the DUP won the second largest number of seats and participated  
in a coalition government with the Umma. The DUP’s deputy head and 
Khatmiyya hereditary leader Ahmed Al Mirghani, a great-grandson of the 
order’s founder, became president of the republic.18 Following the 1989 
army coup, the DUP became one of the founding members of the opposition 
umbrella NDA; DUP leader Mohamed Osman Al Mirghani became its 
chairman.19 When the Comprehensive Peace Agreement (CPA) ended the  
war in the South in 2005, Mirghani signed a political reconciliation 
agreement with the government.20 He returned to Sudan from exile in Egypt 
in 2008. The 2010 general elections showed that the DUP – like Umma – 
suffered both from internal factionalism and from an erosion of its tradi-
tional base. In late 2011, Mirghani led his party into a coalition government 
with Bashir. His son, Jafar Al Sadiq, became a presidential assistant.21

is an armed opposition group in the Western region of Darfur. Its roots  
date from 1993 when it started establishing clandestine cells in Darfur and 
Khartoum.22 There, in 2000, the underground group secretly circulated  
“The Black Book”, a general critique of regional imbalance that documented 
the post-independence predominance of elite groups from the central Nile 
valley in government, commerce and the army as well as the marginalization 
of Westerners.23 The physician Dr. Khalil Ibrahim declared the founding  
of JEM in 2001, while completing a master’s degree in public health in the 
Nether-lands. In April 2003, a joint force of JEM and the Sudan Liberation 
Army (SLA) started the rebellion in Darfur by attacking the air base in El 
Fasher. Viewed by some as the armed wing of the Islamist Popular Congress 
(see PC), many JEM activists had in fact been followers of PC leader Sheikh 
Hassan Al Turabi and have retained his revolutionary radicalism, while deny- 
ing ongoing affiliation.24 Ibrahim himself had held ministerial posts in  
state governments during the 1990s and was committed to the counterin-
surgency in Southern Sudan before his disenchantment with the ruling 
National Congress Party (see NCP).25 There are persistent rumors that Turabi 
keeps close links with JEM through his Germany-based deputy Ali Al  
Haj.26 Nevertheless, JEM’s refusal of a separation of religion and politics has 
made it appear even more Islamist than the NCP itself.27 Unlike the SLA, 
JEM has declared a national rather than regional agenda, fighting for power 
in Khartoum. However, JEM’s ethnic tendency has been at least as signifi-
cant as its Islamist roots, since most of its supporters are from the Kobe 
Zaghawa group in Northeastern Darfur.28 Although it has suffered several 
splits along clan lines and opportunistic alliances, it is more disciplined 
than other rebel groups and became the leading force after 2005, escalating 
the war with support from Chad. In 2006, JEM became involved in the  
civil war in Chad on the side of President Idriss Déby, himself a Zaghawa. 

17  Niblock, Tim (1987): Class and Power in Sudan. The Dynamics of Sudanese Politics, 1898-1985. Albany: State 
University of New York Press, pp. 225-230.
18  Alier, see reference 7, pp. 256, 288-295.
19  Burr, Millard & Collins, Robert (2003): Revolutionary Sudan. Hasan Al Turabi and the Islamist State, 
1989-2000. Leiden: Brill, pp. 1-2, 90; Johnson, Douglas (2003): The Root Causes of Sudan’s Civil Wars. Oxford: 
James Currey, pp. 84-85, 103-105 & 138.
20  Sudan ‘foes’ sign landmark deal, BBC News, 2005. In http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4106864.stm.
21  The DUP: Tragedy and Farces, StillSUDAN Blog, 2001. In http://StillSUDAN.blogspot.de/2011/11/dup-tragedies-
and-farces.html.
22  Flint, Julie & de Waal, Alex (2008): Darfur. A new history of a long war. 2nd edition. London: Zed Books, pp. 88-101.
23  Johnson, see reference 19, pp. xviii & 177-179.
24  El-Tom, Abdullahi Osman (2009): “Darfur People”. In: Hassan, Salah & Ray, Carina (ed.): Darfur and the Crisis of 
Governance in Sudan. A Critical Reader. London: Cornell University Press, pp. 92 & 100. 
25  Khalid, Mansour (2009): “Darfur. A Problem within a Wider Problem” In: ibid., p. 39.
26  Mamdani, Mahmood (2009): Saviors and Survivors. Darfur, Politics and the War on Terror. New York: Pantheon 
Books, pp. 70, 199, 226, 242 & 251-252.
27  Prunier, Gerard (2005): Darfur. The Ambiguous Genocide. London: Hurst, pp. 93 & 121. 
28  Flint, Julie (2007): “Darfur’s Armed Movements”. In: de Waal, Alex (ed.): War in Darfur and the Search for Peace, 
Cambridge: Harvard University Press, pp. 142, 147 & 150-151.

Party portraits

The Justice and 
Equality Movement 
(JEM)

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4106864.stm
http://stillsudan.blogspot.de/2011/11/dup-tragedies-and-farces.html
http://stillsudan.blogspot.de/2011/11/dup-tragedies-and-farces.html


43

Two years later, it launched an attack on Khartoum, which failed mili- 
tarily but raised its national standing and broadened its base. In 2009/2010, 
however, a rapprochement between Chad and Sudan deprived JEM of its 
bases and supply lines in Chad, and Ibrahim was expelled to Libya.29 JEM 
had been accused of acting as mercenaries for the Libyan dictator Muam-
mar Al Gaddafi, but JEM claimed that Ibrahim was kept under house arrest 
in Tripoli. After Gaddafi’s downfall, Ibrahim escaped to Sudan where he  
was killed by an air-strike in December 2011.30 He is succeeded by his brother 
Jibril. JEM has joined the rebel Sudan Revolutionary Front, an alliance  
with the SPLM-Northern Sector and the main two SLA factions. It has 
recently been fighting in Southern Kordofan for regime change, allegedly 
with support from South Sudan and Uganda.31

is a radically Islamist and increasingly autonomous splinter party of the 
ruling NCP. It appeared on the political stage as a vociferous critic of the 
CPA soon after its signing by the NCP and the SPLM in 2005. It is headed  
by Al Tayeb Mustafa, a veteran NCP figure and President Bashir’s maternal 
uncle. Its main forum is the best-selling daily paper Intibaha, which is 
notorious for its aggressive rhetoric. The JPF advocated for the partition  
of Sudan on the grounds that north and south constitute irreconcilable 
poles – racially, religiously, culturally and politically – and voiced the fear 
that the SPLM might eventually dominate the country. Once South Sudan 
seceded, JPF undertook the expulsion of the remnant SPLM in (north) 
Sudan and called for the immediate ban of the party in the country. Today 
it agitates for the enforcement of strict Sharia in the country, a military 
solution for the conflicts in South Kordofan and the Blue Nile and the 
severing of all ties with South Sudan. It championed the campaign against 
the June 2011 framework signed with the SPLM in (north) Sudan and is 
currently leading a fierce campaign against the March 2012 agreement on 
the status of nationals in the other state, signed by Sudan and South Sudan 
in Addis Ababa.32

was formally founded in 199833 and has been led by President Al Bashir 
ever since. Its Islamist roots go back to the Muslim Brotherhood, which was 
founded in the 1940s, the Islamic Charter Front (ICF), which was formed  
in the 1960s, and its successor party the National Islamic Front (see PC).34 
Bashir came to power in 1989 through a military takeover, the “National 
Salvation Revolution” (Ingaz) that opposed the traditional sectarianism  
in Sudanese politics. A power struggle between Bashir and long-time Islamist 
leader Sheikh Turabi resulted in the departure of Turabi’s followers, who 
later founded the Popular Congress (see PC). While strongly criticized by  
the opposition for its domestic policies, especially its harsh reaction to the 
rebellion in Darfur (see JEM), the NCP has been widely credited for settling 
the second civil war in the South through the CPA in 2005. In the 2010 
general elections, which were boycotted by some major parties, the NCP 
won 324 out of 450 seats in the national parliament and majorities in  
all the state assemblies. While the polls were criticized by observers for legal 
and administrative flaws, many analysts agree that the result did represent 
more or less the extent to which the NCP enjoys popular support, especially 

29  Tubiana, Jérôme (2012): “The War in the West”. In: Ryle, see reference 11, p. 228-229 & 237-238.
30  Khalil Ibrahim: the chief of the marginalized, StillSUDAN Blog, 2011. In http://StillSUDAN.blogspot.de/2011/12/
khalil-ibrahim-chief-of-marginalised.html.
31  Justice and Equality Movement (JEM), 2012. In http://smallarmssurveysudan.org/pdfs/facts-figures/armed-
groups/darfur/HSBA-Armed-Groups-JEM.pdf.
32  What? Al-Intibaha? No!, StillSUDAN Blog, 2010. In http://StillSUDAN.blogspot.de/2010/07/what-al-intibaha-no.
html; The season of Al-Intibaha, StillSUDAN Blog, 2011. In http://StillSUDAN.blogspot.de/2011/07/season-of-al-
intibaha.html; State Islam according to al-Intibaha, StillSUDAN Blog, 2011. In http://StillSUDAN.blogspot.
de/2011/10/state-islam-according-to-al-intibaha.html, The Intibaha Spring, StillSUDAN Blog, 2012. In http://StillSU-
DAN.blogspot.de/2012/01/intibaha-spring.html; The NCP’s sobbing negotiators, StillSUDAN Blog, 2012. In http://
StillSUDAN.blogspot.de/2012/03/ncps-sobbing-negotiators.html.
33  Burr, Millard & Collins, Robert (2008): Darfur. The Long Road to Disaster. Revised edition. Princeton: Markus 
Wiener, p. 286; Collins, see reference 4, pp. 225-226.
34  Lobban, see reference 3, pp. 205-206.

The Just Peace 
Forum (JPF) 

The ruling National 
Congress Party (NCP) 

http://stillsudan.blogspot.de/2011/12/khalil-ibrahim-chief-of-marginalised.html
http://stillsudan.blogspot.de/2011/12/khalil-ibrahim-chief-of-marginalised.html
http://smallarmssurveysudan.org/pdfs/facts-figures/armed-groups/darfur/HSBA-Armed-Groups-JEM.pdf
http://smallarmssurveysudan.org/pdfs/facts-figures/armed-groups/darfur/HSBA-Armed-Groups-JEM.pdf
http://stillsudan.blogspot.de/2010/07/what-al-intibaha-no.html
http://stillsudan.blogspot.de/2010/07/what-al-intibaha-no.html
http://stillsudan.blogspot.de/2011/07/season-of-al-intibaha.html
http://stillsudan.blogspot.de/2011/07/season-of-al-intibaha.html
http://stillsudan.blogspot.de/2011/10/state-islam-according-to-al-intibaha.html
http://stillsudan.blogspot.de/2011/10/state-islam-according-to-al-intibaha.html
http://stillsudan.blogspot.de/2012/01/intibaha-spring.html
http://stillsudan.blogspot.de/2012/01/intibaha-spring.html
http://stillsudan.blogspot.de/2012/03/ncps-sobbing-negotiators.html
http://stillsudan.blogspot.de/2012/03/ncps-sobbing-negotiators.html


44

in the center of the country.35 After the secession of the South, the NCP 
included the DUP and some smaller parties in the government. In early 
2012, the party’s Leadership Council approved a major reshuffle in its top 
rank, apparently to accommodate some headmen left out of the cabinet,  
and to integrate influential functionaries of the Islamic Movement, especially 
younger members with regard to the Arab Spring. The main competing 
factions are led by First Vice President Ali Osman Taha and Presidential 
Advisor Dr. Nafi Ali Nafi.36

See Popular Congress.

See Democratic Unionist Party.

was founded as the Popular National Congress Party (PNCP) when it split 
off from the ruling NCP.37 It is led by Sheikh Turabi who holds a doctorate 
in law from the Sorbonne in Paris. In the early 1960s he joined Sudan’s 
Muslim Brothers Organization, which was founded in 1952 by University  
of Khartoum students as an extension of the Muslim Brotherhood Organiza-
tion of Egypt.38 During the 1964 popular uprising against General Abboud’s 
military regime, Turabi led the Brotherhood’s party, the Islamic Charter 
Front (ICF), to a prominent role. In the 1965 and 1968 elections, the ICF 
won a number of seats, primarily amongst student constituencies.39 It  
also managed to push its urge for an Islamic constitution onto the agenda 
of the mainstream parties, Umma and DUP.40 After Jafar Numeiri’s 1969 
“socialist” May Revolution, the ICF was persecuted like all other parties. 
However, following Numeiri’s policy of National Reconciliation in 1977,  
the activists of the dissolved ICF re-entered the political stage, with Turabi 
taking over the influential attorney general position.41 In the 1986 elect- 
ions, the ICF successor National Islamic Front (NIF) won the third largest 
number of seats, mainly in and around the national capital. In 1988, Turabi 
served first as minister of justice and then as minister of foreign affairs  
as well as deputy prime minister in a coalition government with the Umma 
party, focusing on defending Islamic law and opposing negotiations with 
the rebel SPLM/A. However, in early 1989, the NIF was ousted from the 
coalition under pressure from the army. Turabi is generally considered to be 
the mastermind of the 1989 coup by Islamist army officers.42 He played a 
crucial role in designing the new government’s Islamic policies, was elected 
speaker of the National Assembly in 1996 and in 1998, was elected secretary- 
general of the NCP, which evolved out of the NIF. However, in 1999, he  
was ousted from these positions over differences with President Bashir and 
his followers. He and his supporters subsequently founded the PC. Since 
then, he and his fellow party leaders have been repeatedly detained or 
placed under house arrest. The PC has remained one of the most vociferous 
opponents of the ruling NCP, advocating for regime change through a 
popular uprising.43

35  The Silent Fall of the Ancien Régime, African Arguments, 2010. In http://africanarguments.org/2010/07/22/
the-silent-fall-of-the-ancien-regime/; Analysis of Sudan’s State Assembly Elections Results, African Arguments, 
2010. In http://africanarguments.org/2010/06/27/analysis-of-sudan%E2%80%99s-state-assembly-elections-results/. 
36  Power to the NCP, Sharia to the masses, StillSUDAN Blog, 2012. In http://StillSUDAN.blogspot.de/2012/03/
power-to-ncp-sharia-to-masses.html.
37  Collins, see reference 4, p. 226; Sidahmed & Sidahmed, see reference 10, p. 62. 
38  Beshir, see reference 9, p. 186.
39  Niblock, see reference 17, pp. 227-230.
40  Sidahmed, Abdel Salam (2012): “Islamism & the State”. In: Ryle, see reference 11, pp. 164-165.
41  Lobban, see reference 3, pp. 205-206.
42  Woodward, Peter (2012): “Sudan’s Fragile State, 1956-1989”. In: Ryle, see reference 11, p. 162.
43  Flint & de Waal, see reference 22, p. 103.

Party portraits

National Islamic 
Front (NIF) 

National Unionist 
Party

The Popular  
Congress (PC) 

http://africanarguments.org/2010/07/22/the-silent-fall-of-the-ancien-regime/
http://africanarguments.org/2010/07/22/the-silent-fall-of-the-ancien-regime/
http://africanarguments.org/2010/06/27/analysis-of-sudan%E2%80%99s-state-assembly-elections-results/
http://stillsudan.blogspot.de/2012/03/power-to-ncp-sharia-to-masses.html
http://stillsudan.blogspot.de/2012/03/power-to-ncp-sharia-to-masses.html


45

was one of the two main Southern Sudanese political parties in the 1960s 
(see also SANU). It already operated underground during the Abboud 
dictatorship, drawing upon Southern civil servants. After the fall of the 
military regime, the SF held three ministerial posts in the transitional 
government. False rumors about the fate of its chairman Clement Mboro, 
then minister of interior, sparked “Black Sunday” in December 1964,  
which would be considered the worst massacre between Southerners and 
Northerners in Khartoum for the next 50 years.44 During the 1965 Round 
Table Conference on the future of the South, the SF represented a number 
of exiled Southern leaders, many of whom favored secession, and advo-
cated for a plebiscite in the South to decide between federation, union and 
independence. However, these calls were rebuffed by Northern parties,45  
and the SF boycotted the 1967 parliamentary elections. In 1968, it won ten 
seats and gained two cabinet posts.46 After the 1969 May Revolution, it  
was officially dissolved like all other parties, but in 1972, the first head  
of the autonomous government of the Southern Sudan, Abel Alier, rose 
from its ranks.47 The SF does not have a direct successor, yet the South 
Sudan Democratic Forum traces its origins back to it.48

was one of the oldest parties in Sudan and continues to exist in the newly 
independent Republic of South Sudan. It was founded in exile in 1962  
as the Sudan African Closed Districts National Union to promote autonomy 
for the South.49 The moderate wing of SANU won ten parliamentary seats  
in the 1967 elections but suffered from the assassination of its chairman, 
William Deng, the following year.50 Subsequent to the 1972 Addis Ababa 
agreement, which ended the first civil war and granted autonomy to the South, 
politicians of SANU, which was officially dissolved under the one-party  
rule of the SSU, gained various government positions.51 During the 1986- 
1989 parliamentary period, SANU promoted negotiations with the rebel 
SPLM/A.52 After the 1989 military takeover, SANU was officially banned, 
but its leadership stayed in Khartoum and continued its opposition to the 
government. Following the 2005 CPA that ended the second civil war, SANU  
remained an outspoken promoter of “Unity in Diversity” and of federalism 
until mid-2010,53 when it finally reversed itself to support separation.54

was established in January 1972 by the “Free Officers”, who had taken over 
power in 1969, as the only mass political organization. It was modeled after 
the Arab Socialist Union of Egyptian president Gamal Abdel Nasser. Half  
a year after an abortive coup by communist officers (see CPS), the founding 
of the SSU was an attempt to establish a popular base for the presidential 
system of the “May Regime.” It was supposed to replace the traditional multi- 
party system and break the power of the sectarian parties by urging the 
population to abandon traditional affiliations with religious orders in favor 
of the SSU.55 Its original conception was to constitute a vehicle for shifting 
the balance of wealth and power through the broadly representative nature 
of the SSU and its allied institutions like youth and women leagues, as a 
union of the working class (farmers, workers, professionals, intellectuals and  
the army) rather than a party of special interests. In the first few years,  
the one-party system did advance Sudan towards national integration and 
secularization, especially with the 1972 Addis Ababa agreement that ended 

44  Johnson, see reference 19, pp. 32-34.
45  Beshir, Mohamed Omer (1968): The Southern Sudan. Background to Conflict. Khartoum: Khartoum University 
Press, pp. 88-97.
46  Holt & Daly, see reference 1, pp. 184-186, 188 & 190-191.
47  Lobban, see reference 3, p. 263.
48  Sudan Electionnaire. In http://sudan.electionnaire.com/.
49  Khalid, Mansour (2003): War and Peace in Sudan. A Tale of Two Countries. London: Kegan Paul, pp. 87 & 91.
50  Thomas, see reference 16, pp. 99-100.
51  Alier, see reference 7, pp. 47 & 89.
52  Anderson, Norman (1999): Sudan in Crisis. The Failure of Democracy. Gainesville: University Press of Florida, p. 111.
53  “Toby Parek unanimously re-elected SANU President,” Sudan Tribune, 2009. In http://www.sudantribune.com/
Toby-Parek-unanimously-re-elected,30908.
54  “SANU party declares its referendum vote for separation,” Sudan Tribune, 2010. In http://www.sudantribune.com/
SANU-party-declares-its-referendum,36017.
55  Lobban, see reference 3, pp. 281-282.

The Southern Front 
(SF) 

The Sudan African 
National Union 
(SANU) 

The Sudanese  
Socialist Union 
(SSU) 

http://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_government
http://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Sudan_Autonomous_Region
http://en.wikipedia.org/wiki/Abel_Alier
http://sudan.electionnaire.com/
http://www.sudantribune.com/Toby-Parek-unanimously-re-elected,30908
http://www.sudantribune.com/Toby-Parek-unanimously-re-elected,30908
http://www.sudantribune.com/SANU-party-declares-its-referendum,36017
http://www.sudantribune.com/SANU-party-declares-its-referendum,36017


46

the first war in the South. However, after three coup attempts by sectarian 
and Islamist forces, the SSU entered into “National Reconciliation” in 1977 
and co-opted those opposition leaders in its organization and state posi-
tions. Thereafter, politics became increasingly Islamist and Sudan remained 
a socialist republic in name only. At the same time, the SSU built up a 
highly personal cult around its chairman, President Jafar Numeiri. Its claimed 
objective of transforming society through an all-inclusive participation  
of the population did not materialize. Instead, its imposed system of com- 
mittees and congresses, starting from the smallest territorial unit, created  
a vast, parallel bureaucracy. The SSU became a symbol of privilege and 
corruption, resulting in the 1985 popular uprising. The army eventually 
sided with the protesters, overthrew Numeiri and abolished the SSU.56

and its then military wing, the Sudan People’s Liberation Army (SPLA), were 
formed in 1983 when Colonel Dr. John Garang de Mabior was sent to quell 
a mutiny of Southern troops in the Southern town of Bor but instead set 
himself at the head of the insurgency. During the first civil war, Garang had 
joined the Southern rebel movement of Anya-Nya-I and was absorbed into 
the regular army after the Addis Ababa peace agreement of 1972. The 1983 
rebellion not only was sparked by President Numeiri’s policy of eroding the 
Addis accord and of Islamizing the country but was also a result of internal 
power struggles by Southern politicians.57 In the beginning, the SPLM 
defined itself as a national movement with a Marxist orientation that was 
not confined to the South. It declared as its principal objective: “The New 
Sudan,” a united and secular state that provides social, economic and political 
justice for the marginalized peoples of the peripheries. Hence, the SPLM  
also attracted support from Northern Sudan, particularly the Nuba Mountains 
and Blue Nile. After Numeiri’s overthrow in 1985, the SPLM entered into 
negotiations with the main Northern parties. However, all peace initiatives 
failed because of political wrangling in Khartoum.58 By the time the 1989 
“National Salvation Revolution” took over power in Khartoum, the SPLA 
controlled the largest part of Southern Sudan. In 1990, the SPLM joined the 
opposition umbrella NDA. In 1991, however, the SPLA lost the military 
initiative due to both an internal split and regime change in Ethiopia, which 
had been its main supporter. Peace talks with the new government failed, 
but in 1995, the SPLA went on the military offensive again, while its NDA- 
allies opened another front in Eastern Sudan.59 In 2002, the SPLM and the 
Khartoum government signed the first Machakos protocol, which paved the 
way for the 2005 CPA. However, briefly after his inauguration as first vice 
president of the Republic and as president of the semi-autonomous South, 
SPLM/A-leader Dr. Garang died in a helicopter crash. He was succeeded  
by his military chief of staff, Salva Kiir Mayardit, a co-founder of the SPLA/M. 
Subsequently, the secessionists within the party gained the upper hand,  
and the SPLM parted from Garang’s concept of a united “New Sudan”.60 
When South Sudan became an independent republic on July 9, 2011, the 
ruling SPLM formally severed ties with its Northern Sector, but it is widely 
assumed that military support for its struggle continues unofficially.61

is one of the oldest parties in Sudan, with origins dating back to the late 
19th century when Mohamed Ahmed from Dongola led the Mahdist movement 
to victory over the Ottoman colonialists. His son, Sayed Abdel Rahman, 
who was also the spiritual leader of the Mahdist sufi order of the Ansar, 
founded the Umma in 1945 and became its patron, with his son Siddiq 
serving as party president. Umma’s main objective was the promotion of 
Sudanese independence against those who favored unity with Egypt. In the 

56  Woodward, Peter (1991): Sudan after Nimeiri. London: Routledge Chapman & Hall, pp. 19, 38, 147 & 150-152. 
57  Alier, see reference 7, pp. 261-280; Lagu, see reference 5, pp. 316-478.
58  Lesch, see reference 13, pp. 88-109.
59  Johnson, see reference 19, pp. 100-107.
60  Ibid., pp. 167-180.
61  Reaching for the Gun, Arms flows and holdings in South Sudan, Sudan Issue Brief, 2012. In http://smallarmssur-
veysudan.org/pdfs/HSBA-SIB-19-Arms-flows-and-holdings-South-Sudan.pdf.

Party portraits

The Sudan People’s 
Liberation  
Movement (SPLM)

The Umma Party 

http://smallarmssurveysudan.org/pdfs/HSBA-SIB-19-Arms-flows-and-holdings-South-Sudan.pdf
http://smallarmssurveysudan.org/pdfs/HSBA-SIB-19-Arms-flows-and-holdings-South-Sudan.pdf


47

first elections of 1953, it won the second largest number of seats, mainly  
in Darfur and Kordofan. As the major opposition party to the NUP, it 
managed to achieve its aim of the country’s independence in 1956. Subse-
quently, it formed a coalition with the PDP (see DUP); Umma’s Abdallah 
Bey Khalil assumed the office of prime minister. His government was over- 
thrown in 1958 by the military, which banned all parties thereafter.62  
When General Abboud’s regime was overthrown in 1964, the Umma 
re-emerged on the political stage uner the leadership of Siddiq’s son Sadiq  
Al Mahdi, an Oxford graduate of history. In the 1965 elections, it won  
the greatest number of seats with its strongly anti-communist stance and 
formed a coalition government under Mohamed Ahmed Mahjoub, a famous 
lawyer and poet. In 1966, Sadiq became the youngest prime minister of  
his time but was replaced by Mahjoub one year later due to an inner-party 
dispute between his modernists and the traditionalists of his uncle, the 
Imam El Hadi El Mahdi. Mahjoub’s government was ousted in 1969 through 
the coup d’état of leftist army officers under Jafar Numeiri (see SSU).63 
During the initial phase of Numeiri’s May Revolution both Umma and Ansar 
suffered severe repression. In 1971, Numeiri had the Ansar’s headquarters  
at Aba Island bombed, killing a large number of Ansar followers. Later, the 
Imam El Hadi was killed; Sadiq managed to escape into exile. From there  
he organized armed opposition to Numeiri’s regime, which reacted in 1977 
by offering National Reconciliation.64 Sadiq returned to Sudan but soon 
went into open opposition, calling for an end to the one-party rule. In 1984, 
he was imprisoned for his criticism of the draconian September Laws that 
Numeiri imposed under the label of Sharia.65 Following Numeiri’s overthrow 
in 1985, Umma won by far the largest number of seats in the 1986 elect- 
ions and formed a coalition with the DUP, in which Sadiq became prime 
minister for the second time. Nevertheless, all peace initiatives with the 
rebel SPLM failed because of political wrangling in Khartoum. In 1989, 
Sadiq was overthrown in a coup that was masterminded by his brother- 
in-law, Sheikh Turabi, and imprisoned until 1991. The Umma played a central 
role in forming the opposition umbrella NDA but left it in 1999, and  
Sadiq returned to Sudan from exile. He pulled out of the 2010 general 
elections and remained in opposition.66 However, his eldest son, Abd  
Al Rahman, became President Bashir’s advisor in late 2011.67

For further details and more party profiles, see the Sudan Electionnaire at  
http://sudan.electionnaire.com

62  Lobban, see reference 3, pp. 23-24 & 176-178 & 300-301.
63  Thomas, see reference 16, pp. 104-134.
64  Lesch, see reference 13, p. 53. 
65  Sadiq’s hand, StillSUDAN Blog, 2011. In http://StillSUDAN.blogspot.de/2011/10/sadiqs-hand.html .
66  Sadiq connecting, StillSUDAN Blog, 2011. In http://StillSUDAN.blogspot.de/2011/01/sadiq-connecting.html .
67  The imam, the sheikh, and the secular, StillSUDAN Blog, 2012. In http://StillSUDAN.blogspot.de/2012/01/
imam-sheikh-and-secular.html.

http://sudan.electionnaire.com/
http://stillsudan.blogspot.de/2011/10/sadiqs-hand.html
http://stillsudan.blogspot.de/2011/01/sadiq-connecting.html
http://stillsudan.blogspot.de/2012/01/imam-sheikh-and-secular.html
http://stillsudan.blogspot.de/2012/01/imam-sheikh-and-secular.html


mict-international.org
theniles.org


