Republic of South Sudan (RSS)
"%""_!,1_ Office of the President

' June 242014

Editor-in-Chief,
Sudan Tribune,
Juba.

Subject: A right of Reply to the Article titled “Kiir's Legal
Advisor wants VP Igga appointed chief Negotiator.”

Dear Editor-in-Chief,

I write to your end in regards to the above captioned subject, which
appeared on the online edition of Sudan Tribune dated 1% June, 2014,
which was allegedly written by me in confidence to H.E. the President.

I take issue with the article which alleges inter alia that, 1 had advised
H.E. the President to appoint H.E. James Wani Igga, the Vice President
of the Republic, to be the Chief Negotiator in the ongoing talks in Addis
Ababa, apparently to woo the Equatorians in favor of the current
Government under the leadership of H.E. Salva Kiir Mayardit.

The letter further alleges that I have suggested Ministerial Positions
and possible names of candidates from the Greater Equatoria Region
in order to increase their numbers in the Government, with the view of

appeasing them.



In view of the foregoing, I wish to categorically state that at no

material time did I ever author such an Advisory letter to H.E. the

President.

On the face value of the letter in question, a casual glance shows that
the letter does not bear my signature nor the official letter head and
seal of the Presidential Advisor on legal Affairs; moreover, the same
was not dated. Therefore, one is left but to wonder as to why Sudan
tribune, a reputable newspaper would go ahead and publish the same

without confirming its veracity.

It is imperative to point out that, this is not the first time that Sudan
tribune has published unfounded articles against my person as a

Presidential Advisor on Legal Affairs and or the President.

On one such occasion you falsely published an article to the effect
that, the Presidential Decrees issued had cited wrong provisions of the
Constitution, and this was justified when you issued a correctional
article dated July 26™, 2013, and I quote verbatim “It turned out
that the copy of the constitution relied on for the story was a
draft version and not the final one creating this unfortunate

and completely unintended situation”.

By the same breadth, you had published another false article to the
effect that H.E. the President had approved $600 million for a plot of
land in favour of National Security Service, which was not true in its

entirety, just to mention but a few articles which you falsely published.

Therefore, as much as I subscribe and protect freedom of expression

as espoused by the Constitution, you are expected to exercise



journalistic ethics and not to publish articles that are construed to be

malicious and defamatory.
In light of the foregoing:-

(1) I strongly demand that the source of the article in
contention be revealed to me.

(2) I demand unreserved apology, and which must be
published.

(3) Otherwise I will be left with no option but to take legal
action against Sudan Tribune, and I have copied my
Advocate on this reply for any further necessary legal

action.

Have the assurance of my highest regards and consideration.

Telar Ring Deng, .
Presidential Advisorén;Legak#ffairs,
Republic of South Sudan, —
Juba.

Cc:
Hon. Yohannis Yor Akol Ajarwin
Advocate and Commissioner for Oaths

L&



